КРАТЪК ПРОТОКОЛ № 24
ОТ ДИСТАНЦИОННОТО ЗАСЕДАНИЕ ЧРЕЗ ВИДЕОКОНФЕРЕНТНА ВРЪЗКА
НА ПЛЕНУМА НА ВИСШИЯ СЪДЕБЕН СЪВЕТ,
ПРОВЕДЕНО НА 30 НОЕМВРИ
 2021 г.


ПРЕДСЕДАТЕЛСТВАЩ: Боян Магдалинчев – представляващ Висшия съдебен съвет
ОТСЪСТВАТ: Даниела Марчева, Иван Гешев, Лозан Панов, Стефан Петров
На заседанието присъства Тихомир Димитров – главен секретар на Висшия съдебен съвет
Откриване на заседанието – 9.15 ч.

ПО ДНЕВНИЯ РЕД

БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ

1. ОТНОСНО: Писмо от Министерството на финансите № ВСС-15902/25.11.2021 г., във връзка с актуализиране на разчетите по проектобюджета за 2022 г. и бюджетните прогнози за 2023 г. и 2024 г. на съдебната власт

ПЛЕНУМЪТ НА ВИСШИЯ СЪДЕБЕН СЪВЕТ
Р Е Ш И:

1.1. ПРИЕМА актуализирани разчети по проектобюджета на съдебната власт за 2022 г. и прогнози за 2023 г. и 2024 г., с приложенията към тях, неразделна част от решението, с изключение на политика по доходите от
5 %.
Мотиви:
В чл. 218, ал. 1 и ал. 2 от ЗСВ са определени максималният размер на основното месечно възнаграждение за председателите на Върховния касационен съд, Върховния административен съд, главния прокурор и директора на Националната следствена служба и размерът на основното месечно възнаграждение за най-ниската съдийска, прокурорска и следователска длъжност. Съгласно чл. 218, ал. 3 от ЗСВ възнагражденията на останалите длъжности в органите на съдебната власт се определят от Висшия съдебен съвет.
Висшият съдебен съвет е длъжен да определи минималното основно месечно възнаграждение за най-ниската съдийска, прокурорска и следователска длъжност според правилото на чл. 218, ал. 2 и конкретните възнаграждения на магистратите в органите на съдебната власт в рамките, очертани в чл. 218, ал. 1 и 2 от ЗСВ. Правомощието на Висшият съдебен съвет по чл. 218, ал. 3 от ЗСВ е правно и подчинено на стандартите за независимост на съдебната власт, гарантирана със законовите разпоредби – чл. 117, ал.3 от Конституцията на РБ и чл. 16 от ЗСВ.
Следва да се отбележи, че съгласно разпоредбите на ЗСВ по чл. 247, чл. 348, чл. 355, ал. 6, чл. 356, ал. 6, чл. 357, ал. 8 и ал. 9 възнагражденията на съдебните служители са в процентно съотношение спрямо възнагражденията на магистратите.
Наблюдавайки промяната на средната работна заплата на заетите лица в бюджетната сфера от 2016 г. до момента, се забелязва, че средната годишна заплата на наетите по трудово и служебно правоотношение в бюджетните организации се увеличава спрямо предходната както следва: 2017 г. с 9,7 %, 2018 г. с 9,5 % , 2019 г. с 12,6 % и 2020 г. увеличението е 12,4 %.
Съгласно данните на Националния статистически институт средната работна заплата на наетите лица в бюджетната сфера за III-то тримесечие на 2021 г. е в размер на 1539 лв.
За последното тримесечие на 2021 г. са изчислени прогнозни данни на база стойностите от предходната година и очакваното увеличение е в размер на 14,36 %.
На базата на тези данни, заложените средства за заплати в проектобюджета на съдебната власт за 2022 г. и прогнози за 2023 и 2024 г., приет от Пленума на ВСС с решение по протокол № 19/14.10.2021 г., са с предвидено увеличение от по 10% за всяка от трите години.
На основание гореизложеното в актуализираните разчети по проекта на бюджет на съдебната власт за 2022 г. и прогнози за 2023 и 2024 г. не е предвидена политика по доходите от 5%.
1.2. Приетите актуализирани разчети по проекта на бюджет на съдебната власт за 2022 г. и актуализирани бюджетни прогнози за 2023 г. и 2024 г. ведно с приложенията да бъдат изпратени в Министерството на финансите в указания срок.

Закриване на заседанието – 9.25 ч.

 

ИЗГОТВИЛ: /п/:
Зоя Костова


СЪГЛАСУВАЛ,
Тихомир Димитров:
Главен секретар на ВСС

Резултати от гласуването на решенията по протокола. Гласуването е в съответствие с предложението на вносителя.

Публикуван на: 
30.11.2021 г.

 

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд