КРАТЪК ПРОТОКОЛ № 26
ОТ ДИСТАНЦИОННОТО ЗАСЕДАНИЕ ЧРЕЗ ВИДЕОКОНФЕРЕНТНА ВРЪЗКА
НА ПЛЕНУМА НА ВИСШИЯ СЪДЕБЕН СЪВЕТ,
ПРОВЕДЕНО НА 7 ДЕКЕМВРИ
 2021 г.

 


ПРЕДСЕДАТЕЛСТВАЩ: Боян Магдалинчев – представляващ Висшия съдебен съвет
ОТСЪСТВАТ: Даниела Марчева, Драгомир Кояджиков, Иван Гешев, Лозан Панов, Пламен Найденов, Севдалин Мавров
На заседанието присъства Тихомир Димитров – главен секретар на Висшия съдебен съвет
Откриване на заседанието – 9.00 ч.

ПО ДНЕВНИЯ РЕД

БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ

1. ОТНОСНО: Корекция по бюджета на съдебната власт за 2021 г., на основание ПМС № 420 от 2 декември 2021 г. за одобряване на допълнителни трансфери за покриване на неизпълнението на приходите по бюджета на съдебната власт за 2021 г.

ПЛЕНУМЪТ НА ВИСШИЯ СЪДЕБЕН СЪВЕТ
Р Е Ш И:

1.1. Извършва корекция по бюджета на съдебната власт за 2021 г., на основание ПМС № 420/02.12.2021 г. за одобряване на допълнителни трансфери за покриване на неизпълнението на приходите за 2021 г., както следва:
I. НАМАЛЯВА ПРИХОДИТЕ ОБЩО С 11 500 000 лв.
II. УВЕЛИЧАВА БЮДЖЕТНИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ
(ТРАНСФЕРИ) – НЕТО С 11 500 000 лв.
в т.ч. по показатели, както следва:
Трансфери между бюджета на бюджетна
организация и ЦБ (нето) 11 500 000 лв.
1.2. На основание чл. 4 от ПМС № 420/02.12.2021 г. в случай, че размера на отпуснатите допълнителни трансфери от централния бюджет надвишава размера на фактическото неизпълнение на приходите по бюджета на съдебната власт за 2021 г., сумата на превишението следва да се възстанови на централния бюджет до 31 януари 2022 г., на базата на отчетни данни.
1.3. Да се уведоми министъра на финансите за извършената промяна по бюджета на съдебната власт за 2021 г.
2. ОТНОСНО: Становище на Министерство на финансите по основните параметри по проектобюджета на съдебната власт за 2022 г. и бюджетни прогнози за 2023 и 2024 г.

ПЛЕНУМЪТ НА ВИСШИЯ СЪДЕБЕН СЪВЕТ
Р Е Ш И:

СЪГЛАСУВА становището на Министерство на финансите за проектобюджета на съдебната власт за 2022 г., с изключение на средствата по показател „издръжка“, поради което са актуализирани Приложение № 1 „Прогноза за ангажиментите за разходи и нови задължения за разходи за 2021 и 2022 г.“, Приложение № 2 „Проектобюджет за 2022 г. и актуализирани бюджетни прогнози за 2023 и 2024 г. по бюджетни програми на съдебната власт“ и чл. 2 от Проект за ЗДБРБ за 2022 г.
Мотиви:
Предложеният вариант в разходната част на проект на бюджет на съдебната власт по становището на Министерство на финансите се различава с размера на разходите одобрени от Пленума на Висшия съдебен съвет с 46,7 млн.лв., от които 20,3 млн.лв. по показател „издръжка“ и 26,4 млн.лв. по показател „капиталови разходи“.
1. В изготвения проектобюджет на съдебната власт за 2022 г. са включени следните допълнителни разходи спрямо ЗДБРБ за 2021 г.:
- 95.0 млн.лв. увеличение на разходите за персонал, в т.ч. за индексация на възнагражденията на заетите в съдебната система, които се определят съгласно ЗСВ, както и разходите за облекло.
- 1.4 млн.лв. увеличение на разходите за персонал във връзка с увеличението на МРЗ от 650 лв. на 710 лв.
- 8.9 млн.лв. за увеличение на разходите за персонал във връзка с увеличението на максималния осигурителен доход от 3000 на 3400 лева.
- 5.5 млн.лв. във връзка с разходите за изплащане на възнагражденията на вещи лица и съдебни заседатели, които са обвързани с МРЗ на основание Наредба № 2/29.06.2015 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещи лица.
С изброеното по-горе Министерство на финансите напълно приема становището на Висшия съдебен съвет по показател „персонал“.
2. Становището на Министерство на финансите в посока намаление на проектобюджета на съдебната власт за 2022 г., спрямо ЗДБРБ за 2021 г. е следното:
- 17 млн.лв. разходи за издръжка, които бяха еднократно отпуснати за 2021 г. за обезпечаване на дейности в областта на електронното управление, за успешно въвеждане на електронно правосъдие и за поетапно въвеждане на ЕИСС.
При утвърждаването на бюджета за 2021 г. на съдебната власт от Висшия съдебен съвет тези средства бяха преразпределени от показател „издръжка“ към показател „персонал“ за обезпечаване на необходимите средства за разкриване на нови щатни бройки за 72 бр. системни администратори, 100 бр. съдебни помощници и 158 бр. съдебни деловодители.
- 10.8 млн.лв. представляващи бюджета на Бюрото по защита при главния прокурор, което през 2021 г. премина към Министерство на правосъдието.
Определения размер по становището на Министерство на финансите, съгласно Приложение № 1 по показател издръжка е в размер на 79.7 млн.лв., който ще е крайно недостатъчен за разплащане на вода, горива и енергия, материали, външни услуги и други. Считаме, че е резонно в този показател да се заложи сумата за издръжка по утвърдения ни бюджет за 2021 г. – 83 млн.лв., индексирана с прогнозния процент на средногодишната инфлация в размер на 4.9% за 2022 г. или 87 млн.лв.
3. Становището на Министерство на финансите за средствата по показател „капиталови разходи“ е в размер на 26.3 млн.лева.
Очакваното неизпълнение на капиталовите разходи към 31.12.2021 г. е в размер на 21.7 млн.лв., в т.ч.: по § 51 „Основен ремонт на ДМА“ – 15 млн.лв.; по § 52 „Придобиване на ДМА“ – 5 млн.лв. и § 53 „Придобиване на нематериални дълготрайни активи“ – 1.7 млн.лв. През 2022 г. Пленума на ВСС ще разпредели по бюджета на съдебната власт средства за капиталови разходи в размер на 48 млн.лв.
4. Становището на Министерство на финансите по приходната част на бюджета на съдебната власт съвпада с предложения размер на средства по проектобюджета утвърден от ПВСС. Приходите от съдебни такси за 2022 г. са намалени с 14 млн.лв. спрямо ЗДБРБ за 2021 г.
Заключение: Становищата на Висш съдебен съвет и Министерство на финансите се припокриват с изключение на средствата по показател „издръжка“.

Закриване на заседанието – 9.20 ч.

 

ИЗГОТВИЛ: /п/:
Зоя Костова


СЪГЛАСУВАЛ,
Тихомир Димитров:
Главен секретар на ВСС

Резултати от гласуването на решенията по протокола. Гласуването е в съответствие с предложението на вносителя.

Публикуван на: 
07.12.2021 г.


 

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд