Пресцентър
Новини
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »
Прокурорската колегия на ВСС прие анализ на констатираните от ИВСС случаи на нарушаване правото на разглеждане и решаване на делото в разумен срок по наказателни производства по чл. 60м от ЗСВ за периода 01.10.2021 г. - 31.03.2022 г.

29 юни 2022 година

Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет прие данните за установените от Инспектората към ВСС нарушения на правото на разглеждане и решаване на делото в разумен срок по Глава трета „а“ от ЗСВ, отчетите на министъра на правосъдието, относно постъпили заявления и изплатени обезщетения по реда на Глава трета „а“ от ЗСВ, и Анализ на констатираните от Инспектората към ВСС случаи на нарушаване правото на разглеждане и решаване на делото в разумен срок по наказателни производства по чл. 60м от Закона за съдебната власт, за периода 01.10.2021 г. - 31.03.2022 г.

През настоящия отчетен период, анализа на данните от извършените от ИВСС проверки, по повод подадени заявления по реда на Глава III „а“ ЗСВ, за нарушено право на разглеждане и решаване на делото в разумен срок, сочи извода, че допуснатите нарушения от компетентните органи в досъдебната фаза на наказателното производство, довели до изплащане на предвиденото в закона обезщетение, в по-голямата си степен са идентични с тези установени в предходния анализиран период.

За отчетния 6-месечен период се констатира слабо увеличение на броя на приетите за основателни заявления, касаещи забави в наказателни производства, допуснати в досъдебната фазата. Докато през предходния 6 - месечен период, /01.04.2021 г.–30.09.2021 г./ техния брой е бил 30, то през настоящия, те са 32 броя. Заявления, при проверката на които е констатирана продължителност на фаза досъдебно производство над 20 г., липсват за анализирания период.

За анализирания период в Инспектората към ВСС са постъпили 244 броя заявления по Глава трета „а” от ЗСВ, от които по граждански, търговски и административни дела - 103 броя, а по наказателни дела – 40. За основателни са приети 143 броя заявления, като от тях 103 са по граждански, търговски и административни дела и 40 заявления по наказателни такива. От приетите за основателни 40 броя заявления по наказателни дела, по 32 на брой заявления са констатирани нарушения допуснати и във фазата на досъдебното производство. От тях по 6 на брой заявления се констатират нарушения само във фазата на досъдебното производство. За посочените 32 броя заявления, по повод на които ИВСС е установил необосновано забавяне, допуснато във фазата на досъдебното производство от страна на посочените органи в анализа, от които 12 са касаещи досъдебни производства от Софийския апелативен район, за Военно – апелативен район – 9 броя, за Апелативен специализиран район – 4 броя, за Апелативен район - Варна - 3, за Апелативен район - Пловдив – 3 и за Апелативен район - Велико Търново - 1 заявление.

Предоставената от министъра на правосъдието информация сочи, че в отчетния период 01.10.2021 г. - 31.12.2021 г. в Министерство на правосъдието са постъпили общо 121 заявления, като 10 от тях са оставени без разглеждане по същество, сключени са 67 споразумения по 67 заявления, като са изплатени 129 400 лв. по 40 споразумения, а в периода 01.01.2022 г. - 31.03.2022 г. са постъпили 115 заявления, 11 от тях са оставени без разглеждане по същество, сключени са 52 споразумения по 51 заявления. Изплатени са 231 900 лв. по 75 споразумения.

Колегията напомни на административните ръководители на прокуратурите, че следва да продължат прилагането на мерките, приети по т. 90.1.6 от Протокол № 21/19.07.2018 г. и т. 1.5 от Протокол №29/22.11.2018 г. на Пленума на ВСС.

Колегията не прие нови мерки по смисъла на чл. 60м, ал. 2 от ЗСВ.

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд