Пресцентър
Новини
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »
Общото събрание на прокурорите изслуша кандидата за изборен член на Висшия съдебен съвет Николай Любенов – прокурор във Върховна касационна прокуратура

2 юли 2022 година

Прокурор Николай Любенов има над 28 години юридически стаж в Прокуратурата на Република България. В периода от 17.11.1997 г. до 16.08.1999 г. е прокурор в Софийска районна прокуратура, след което до 15.07.2004 г. е прокурор в Софийска градска прокуратура. От 25.05.2006 г. е прокурор в Апелативна прокуратура – София, а от 26.05.2015 г. е прокурор във Върховна касационна прокуратура. От 18.01.2016 г. и до настоящия момент е завеждащ отдел 03 „Съдебен“. Със заповеди на главния прокурор през 2013 г. и 2015 г. е награждаван със „Служебна благодарност“, през 2019 г. - със „Служебна благодарност“ и „Награден нож“, както и кортник на Прокуратурата на Република България „За заслуга“, а през 202о г. с „Почетен знак на Прокуратура на Република България“.

Пред Общото събрание на прокурорите той заяви, че е за независимост на съдебната власт, за мястото на прокуратурата в съдебната власт, както и за подобряване работата на Прокурорската колегия при атестирането, за децентрализация на конкурсите, за осигуряване на прозрачност и състезателност при избора на административни ръководители, за обективно отчитане натовареността на прокурорите и следователите, за усъвършенстване на системата за оценка на натовареността на магистратите, за ускорено дигитализиране на съдебните дела.

Прокурор Любенов акцентира върху осигуряването на деполитизирана и професионална работна атмосфера, гарантиране на максимална степен на публичност и прозрачност чрез управленските решения на ВСС, целесъобразно изразходване на бюджетните средства и осигуряване на материална обезпеченост на магистратите, с оглед институционалната и личната им независимост. Според него прекаленият формализъм при атестирането и конкурсите за повишаване и преместване в длъжност има за резултат изключително забавяне на процедурите и не осигурява в пълна степен стандартите за обективност, което демотивира магистратите и затруднява структурирането и функционирането на отделните система на съдебната власт. В тази връзка, той счита, че е необходим качествено нов подход в работата, с цел бързина, ефективност и справедливост. Като противодействие на бавното протичане на конкурсите и нуждата от командироване кандидатът предлага такива да се обявяват не само за освободените, но и за бъдещите свободни длъжности. Според него продължителност на конкурсните процедури, в съчетание с чл. 193, ал. 6 от ЗСВ, обезмисля изискването за уседналост, тъй като до встъпването на назначения кандидат той на практика я достига. Отчита се, че промяната на нормативната уредба на атестирането и конкурсите за повишаване и преместване на прокурори и следователи може да доведе до повишаване на справедливостта на оценяването, както и да ускори процедурите, като се обезпечи своевременно заемане на свободните магистратски длъжности с добри професионалисти, за сметка на ограничаване на командироването до разумните му цели по закон. Предлага се конкурсите да се провеждат чрез събеседване, за да може конкурсната комисия да придобие непосредствени впечатления от кандидатите, както и да се ускори тяхното провеждане и приключване. По отношение на атестирането кандидатът счита, че е необходимо опростяване на критериите, методите и субектите на атестирането, като е споделя, че становището на съответната етична комисия, статистиката за резултатите от работата на магистрата и мнението на административния ръководител са достатъчни за атестирането.

Предлагат се стимули за магистратите, които работят продължителен период в една и съща структура на съдебната власт и имат положителна оценка за работата си. Кандидатът сподели и идея - след изтичане на два успешни мандата на един административен ръководител, същият да получи правото да бъде повишен в съответната горестояща структура на съдебната власт без конкурс.

По отношение на натовареността че Прокурорската колегия следва да доразвие всички обективни критерии с оглед спецификата на ПРБ по компетентност и правомощия. Като необходима стъпка в посока намаляване на натовареността на прокурорите е премахването на несвойствените за прокурорите дейности, чрез промени в НК и НПК, с които да се премахне ненужния формализъм и да се декриминализират деянията, за които успешно може да бъде реализирана административно-наказателна отговорност. Предлага се и спешно решаване на проблема с вещите лица чрез разкриване на щатове към окръжните прокуратури, като пилотен проект.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд