Пресцентър
Новини
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »
Общото събрание на прокурорите изслуша кандидата за изборен член на Висшия съдебен съвет Красимира Филипова – заместник на главния прокурор при ВКП

2 юли 2022 година

Общото събрание на прокурорите изслуша кандидата за изборен член на Висшия съдебен съвет Красимира Филипова – заместник на главния прокурор при Върховна касационна прокуратура. Тя има над 23 години юридически стаж в органите на съдебната власт. Професионалната ѝ кариера започва като съдебен кандидат в Окръжен съд – София през 1999 г., в периода 11.06.2001 г. – 11.06.2003 г. е младши прокурор в Районна прокуратура – Ботевград, след което встъпва в длъжност „прокурор“ в Районна прокуратура – Ботевград. От 01.08.2003 г. е прокурор в Районна прокуратура – Костинброд, чийто заместник-районен прокурор е от 28.07.2006 г. до 10.03.2010 г., след което изпълнява функциите „административен ръководител“. Била е последователно заместник-окръжен прокурор на Окръжна прокуратура – София - от 15.07.2010 г., и заместник-апелативен прокурор на Апелативна прокуратура – София - от 02.01.2014 г. Била е заместник-министър на правосъдието в периода 06.01.2016 г - 27.01.2017 г., а след това отново е „заместник-апелативен прокурор“ на Апелативна прокуратура – София. От 01.11.2019 г. е прокурор във Върховна касационна прокуратура, до назначаването ѝ за заместник на главния прокурор при ВКП на 30.01.2020 г. Била е преподавател в Националния институт на правосъдието, включително по линия на Европейската мрежа за съдебно обучение.

Кандидатурата на прокурор Филипова за член на ВСС е предложена от прокурори във Върховна касационна прокуратура, Върховна административна прокуратура, Апелативна прокуратура – София, Апелативна специализирана прокуратура и Софийска градска прокуратура.

Богатият професионален опит, придобитите знания и умения, колегиалната подкрепа и най-вече чувството за принадлежност, са факторите, които я мотивират да участва в изборната процедура. Тя посочва, че при заеманите различни административни длъжности, е изградила визия за състоянието и начина на управление на всички териториални структури на прокуратурата, опит за работа по законопроекти и такъв във взаимодействието на съдебната с останалите власти. Като свои приоритети за дейността на ВСС набелязва отстояването на независимостта на съдебната власт и нейния авторитет, гарантиране на бюджетната независимост на съдебната власт и достойното заплащане на труда на магистратите, тяхното професионално развитие, утвърждаването и спазване на високи професионални и етични стандарти в съдебната система, гарантиране на обективност в дисциплинарната практика, подобряване на материалните условия на работа и повишаване на авторитета на съдебната власт.

Пред Общото събрание на прокурорите прокурор Филипова заяви, че ако независимостта на съдебната власт и способността ѝ да упражнява своята конституционната роля, са поставени под заплаха или са обект на нападки, ВСС трябва да отстоява нейните позиции, което изисква ежедневно проследяване и бърза реакция в случаите на накърняване на авторитета на съдебната власт или на засягане на независимостта на конкретни магистрати. Тя обръща внимание, че в основата на стандартите за независимост на съдебната власт е гарантирането на нейната бюджетна самостоятелност. Предлага провеждане на широка дискусия за трудовите възнаграждения в съдебната система, за да се намери най-подходящият начин за компенсиране на дисбалансите – чрез законодателни промени, чрез еднократно увеличение за магистратите на най-ниското ниво или друг подход. Същевременно е убедена, че възнагражденията на магистратите не следва да бъдат обвързани с тези в законодателната или в изпълнителната власт. Прокурор Филипова предлага също да се направи анализ на дейността по атестирането и конкурсите, и на резултатите от приложението на Закона за съдебната власт в тази материя. Проучването трябва да послужи за дефиниране на проблемните области и за набелязване на комплексни мерки, включително законодателни, като се постави фокус върху ритмичното кариерно израстване. При преглед на настоящата наредба за атестирането според нея, може да се прецени необходимост от промени в атестационните формуляри, да се отстрани формализмът в атестационните оценки, както и да се поставят срокове за тяхното изготвяне. Кандидатът намира, че за осигуряване на качествено и срочно правосъдие, Пленумът и колегиите на ВСС трябва да се активизират и концентрират върху причините за забавяне на делата, с цел своевременна реакция в съответствие с правомощията на ВСС, както и да се ангажират с регулацията на съдебната експертиза и на дейността на съдебните преводачи. Като един от основните проблеми в съдебната система тя посочва недостигът на съдебни сгради и предлага да се положат усилия за тяхното подобряване и увеличаване. В своята концепция тя акцентира също на успешния процес на оптимизиране на районните прокуратури, тя посочва, че Прокурорската колегия трябва да се ангажира с извършването на анализ на последствията от оптимизация и най-вече на отражението ѝ върху натовареността и кадровия ресурс.

Набелязаните от нея мерки за повишаване на общественото доверие към съдебната власт, включват активно взаимодействие с Гражданския съвет и със Съвета за партньорство към ВСС, провеждане на конструктивен диалог с магистратите, както и сътрудничеството с международните организации. На интернет сайта на ВСС са публикувани предоставените от прокурор Филипова отговори на зададените въпроси от Атанас Ценов –прокурор във ВКП, от Български институт за правни инициативи и от Център за съзидателно правосъдие, както и изразеното от Управителния съвет на Сдружение на администрацията в органите на съдебната власт становище в подкрепа на нейната кандидатура. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд