Пресцентър
Новини
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »
Общото събрание на прокурорите изслуша кандидата за изборен член на Висшия съдебен съвет Станислав Стойков – Европейски делегиран прокурор

2 юли 2022 година

Общото събрание на прокурорите изслуша кандидата за изборен член на Висшия съдебен съвет Станислав Стойков – прокурор при Софийска градска прокуратура, в момента изпълняващ длъжността „Европейски делегиран прокурор“. Той има над 17 години юридически стаж в органите на съдебната власт. Професионалната му кариера започва на 04.04.2005 г. като младши прокурор последователно при Окръжна прокуратура – Велико Търново и при Софийска градска прокуратура. От 04.04.2007 г. е прокурор в Софийска районна прокуратура, след което от 04.04.2017 г. и до настоящия момент заема длъжността в Софийска градска прокуратура. Бил е командирован като национален експерт в Европейската служба за борба с измамите (OLAF) за първоначален период от две години, считано от 16.07.2019 г., а от 16.11.2021 г. заема длъжността „Европейски делегиран прокурор“.

Кандидатурата на прокурор Стойков за член на ВСС е предложена от прокурори от Софийска градска и Софийска районна прокуратура, от окръжните прокуратури в Благоевград, Ловеч, Хасково и други.

Той участва в процедурата, мотивиран от желанието си за цялостна концептуална промяна в работата на съдебната власт и на ВСС. Пред Общото събрание на прокурорите той изрази убеденост, че „тези, които спечелят, ще работят с мандат за по-модерна, по-европейска, по-независима и по-уважавана прокуратура“. За целта предлага ВСС да стартира диалог с държавата за изготвяне на нови правила за работата на прокуратурата. Според него е необходимо да започне законодателна реформа, която да бъде в основата на съдебната реформа, и посредством която да се достигнат европейските стандарти в правораздаването. Кандидатът заявява намерение да вложи личен опит и да носи лична отговорност за облика на съдебната система. Предлага ВСС да възприеме нов и интерактивен подход в работата си, базиран на постоянен контакт с магистратите, при който да се получават постоянно нови предложения, мнения и идеи за подобряване на работата, какъвто подход използва Европейската комисия в общуването с всички, които имат визия, опит и мнение по общоевропейски теми и инициативи. Според него крайната цел на следващия ВСС трябва да бъде постигане на максимална независимост на магистратите, на която Съветът е основен гарант. Той очертава като приоритетни области в бъдещата си работа като член на ВСС атестирането и конкурсите, етичните правила и дисциплинарната отговорност, законодателна дейност, дигитализиране на правосъдието, осигуряване и гарантиране на справедливо възнаграждение на магистратите, подобряване на имиджа, повишаване на общественото и институционално доверие към съдебната власт. Като споделя своя опит в работата за Европейската комисия, предлага концептуално да бъдат променени правилата за провеждане на конкурсите, като се базират на европейски практики, доказали своята ефективност. Предлага се изработване на няколко варианта, които да бъдат подложени на обсъждане от магистратите, като целта е правилата за повишаване и преместване да внесат гаранция за обективност и безпристрастност, която според кандидата понастоящем по-скоро липсва. Той посочва необходимост от изготвяне на нови правила за децентрализиране на конкурсите, съобразно конкретните нужди на отделните нива, което да доведе до по-голяма бързина. Според него атестирането трябва да се провежда от помощни атестационни комисии в рамките на фиксирани срокове, и магистратите да имат възможност да дават собствена оценка за своята работа. Кандидатът изразява мнение, че повишаването на квалификацията на магистратите следва концептуално да залегне в дневния ред на ВСС, като се разработват и предлагат програми и правила за обучения на база на конкретни нужди. Според прокурор Стойков правилата за избор на административни ръководители, трябва да стимулират конкуренцията на идеи и концепции за управление на органите на съдебната власт. Той се обявява за провеждане на открит дебат между кандидатите, които да присъстват заедно при задаване на въпроси, както и да им бъде предоставена възможност да поставят такива на своите конкуренти за поста. Предлага също анализ на Кодекса за етично поведение на българските магистрати, с цел оценка на неговата ефективност, и необходимост от актуализиране. Коментира темата за създаване на работещ механизъм за отстраняване от длъжност на ръководителите в съдебната власт на ниво ВКС, ВАС и главен прокурор. Кандидатът смята, че ВСС трябва да бъде активен при търсене на работещи решения за реформиране на дейността на съдебната власт чрез систематизирани по материя и приоритизирани идеи, с оглед конкретни спешни нужди, които да бъдат представени за обсъждане под формата на конкретни законодателни предложения, включително анализ на европейски практики и възможност за тяхното адаптиране. Във връзка с възнагражденията на магистратите, споделя, че те трябва да имат за основа конкретна стойност, подлежаща на актуализиране, която обаче не трябва да нараства с преминаване на по-висока длъжност. Той счита, че разликата в нивата, може да бъде постигната чрез добавките за ранг и стаж. Кандидатът споделя идеята за изготвяне на личен отчет от членовете на ВСС в края на техния мандат.

На интернет сайта на ВСС са публикувани предоставените от прокурор Стойков отговори на зададените към него въпроси от Атанас Ценов –прокурор във ВКП, от Български институт за правни инициативи и от Център за съзидателно правосъдие, а по повод поставения в хода на Общото събрание на прокурорите въпрос, даде конкретика за своята визия за съдебната реформа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд