Пресцентър
Новини
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »
Съдийската колегия на ВСС прие за сведение резултатите от проведените обществени обсъждания за реформа на съдебната карта в пет съдебни района

11 октомври 2022 година

Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет прие за сведение представените от комисия „Съдебна карта, натовареност и съдебна статистика“ към СК доклади за проведените обществени обсъждания за оптимизиране на структурата и организацията на дейността на районните съдилища от съдебния район на Окръжен съд – Стара Загора, Окръжен съд – Ямбол, Окръжен съд – Хасково, Окръжен съд – Добрич и Окръжен съд – Габрово, в изпълнение на решение на СК по протокол № 19/11.05.2022 г., т. 17 и протокол № 22/31.05.2022 г., т. 8. В дискусията участва министърът на правосъдието Крум Зарков.

Публичните форуми са проведени с участието на членовете на колегията и представители на всички заинтересовани страни в съответния съдебен район, като областна управа, общини, кметства, нотариуси, адвокати, прокуратура, съдебни изпълнители, представители на местната общност и бизнеса, на неправителствени организации и други. Активно е участие и на народните представители, избрани от съответния район, посочи Даниела Марчева – член на ВСС и председател на комисия „Съдебна карта, натовареност и съдебна статистика“ към СК. Тя обобщи, че обсъжданията показват липса на подкрепа извън съдебната система за преструктуриране чрез закриване или вливане на един съд в друг. Независимо от спецификите на съдебните райони са получени аналогични принципни позиции, като заинтересованите страни подчертават важността на съда за местната общност, както с оглед на предоставяното правосъдие и достъпа до него, така и на престъпността, икономическата и бизнес среда, социалното и демографско развитие. Отчита се, че най-големи затруднения в достъпа до правосъдие ще изпитат най-слабите социални слоеве, които не биха могли да се ползват в пълна степен услугите на Единния портал за електронно правосъдие. Акцентирано е на затрудненията, които биха възникнали при подобно преструктуриране в граничните райони, където органите на реда трябва да преодоляват мигрантския натиск. Посочва се, че евентуалното закриване на адвокатски и нотариални кантори ще доведе до отстъп от правосъдие.

„Извън законовото правомощие за откриване и закриване на съдилища и на териториални отделения, ВСС не разполага с възможности за екстензивни мерки – законодателни промени, които да внесат качествено ново и различно съотношение в съдебната карта. Трябва да се държи сметка какви са причините да се настоява за реформата и какви са целите ѝ – регулиране на натовареността и бюджетни икономии", обърна внимание г-жа Марчева. Според нея въпросът с неравномерната натовареност на съдиите може да се реши чрез регулиране на разпределението на делата и промяна на подсъдността или чрез административни мерки.

Министър Зарков обърна внимание, че това не е дебат, който се ограничава в рамките на ВСС, защото закриването на един съд влияе изцяло на съответния регион. Той се ангажира на база изготвените доклади от обществените обсъждания в петте съдебни райони да се прецени какви са възможните законови промени, за да се намали натовареността на съдилищата.

Георги Чолаков – председател на Върховния административен съд, заяви, че реформата на съдебната карта трябва да бъде направена след достатъчно задълбочено обсъждане и с подкрепата на другите власти, защото проблемът рефлектира както върху държавността, така и върху достъпа до правосъдие.

Атанаска Дишева – член на ВСС, посочи необходимост от възобновяване на обсъждането в Пленума на ВСС на решението за избрания модел на реформата.

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд