Пресцентър
Новини
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »
В последното си заседание за тази година Гражданският съвет към ВСС обсъди предложените законопроекти за реформа на КПКОНПИ

2 декември 2022 година

Гражданският съвет към Висшия съдебен съвет (ГС) проведе заседание, председателствано от Мария Карагьозова – председател на Асоциация „ФОРУМ“ и съпредседател на ГС. На него се обсъдиха Законопроект за противодействие на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности № 48-202-01-27, внесен от Министерския съвет на 01.11.2022 г. и Законопроект за противодействие на корупцията № 48-254-01-9 от 19.10.2022 г. Гост на заседанието бе – Антоанета Софрониева – прокурор във Върховна касационна прокуратура. ГС гласува решение, с което да бъде отправено искане до народните представители да се обърнат към Конституционния съд за негово становище преди да бъдат внесени предложените законопроекти за второ гласуване.

В хода на заседанието бяха представени Становище на Асоциация „ФОРУМ“, Становище на Върховна касационна прокуратура, на Асоциацията на прокурорите в България, на Камарата на следователите в България, на Сдружението на администрацията в органите на съдебната власт (САОСВ) и на Сдружение на одиторите в публичния сектор – СОПС.

Акценти бяха поставени върху възможността отказите на прокурор да образува досъдебно производство да се обжалва пред съд.

Членовете не подкрепиха направените предложения да бъдат върнати специализациите, които скоро бяха премахнати като структури, а сега се предлагат отново. Коментирани бяха и предложенията за състава, правомощията и функциите на Комисията.

В частта относно администрацията на съдебната власт, Александър Николов – председател на САОСВ представи Становище на сдружението по темата, като уточни, че „Приложно поле на ЗКПКОНПИ спрямо служителите от администрацията на съдебната власт трябва да бъде максимално конкретизирано и най-вече ограничено само до ръководните длъжности, а не такива като „деловодители“, „експерти“, „секретари“ и „специалисти“, които категорично не се вписват в категорията „лица, заемащи висша публична длъжност“ и не следва да бъдат приравнявани към нея, както е направено чрез §2, ал. 1, т. 1 от ЗКПКОНПИ“.

ГС взе решение в подкрепа на становище съдебните служители да бъдат извадени от категорията „лица заемащи висши длъжности“ и в разпоредбите да останат само ръководните длъжности, и в досегашния закон, ако той остане, и в предложените законопроекти, ако бъдат гласувани.

В тази връзка СОПС представиха Становището си по темата, като бе допълнено, че въвеждането на това изискване води до излишна административна тежест за служителите, както и допълнителни разходи за органите по назначаването им, без каквито и да е ползи за държавата и гражданите. Гласувано бе и тяхно предложение допълнително и с оглед съобразяване целите на закона, в изброяването по чл. 6, ал. 1 от ЗПКОНПИ да се добавят висшите държавни служители по чл. 5, ал. 2 от Закона за държавния служител. В тази категория лица да бъдат включени ръководните служители, които заемат длъжностите главен секретар, секретар на община, главен директор на главна дирекция, директор на дирекция и ръководител на инспекторат.

Дискусия по предложенията за промени в Правилата за действие на ГС от професионални и неправителствени организации към ВСС не бе проведена, като бе уточнено, че в срок до 31 декември 2022 г. членовете на ГС могат да изпращат становищата си по темата.

Следващото заседание на Гражданския съвет към ВСС се очаква да се проведе в края на месец януари 2023 г., когато предстои да бъдат обсъдени обобщените становища, във връзка с промени в Правилата, като датата, часът и дневният ред за заседанието ще бъдат публикувани на интернет страницата на ВСС, в раздел „Граждански съвет“.

Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд