Пресцентър
Новини
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »
Прокурорската колегия на ВСС избра Адалберт Живков Кръстев за административен ръководител – военно-апелативен прокурор на Военно-апелативна прокуратура

30 април 2025 г.

Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет избра единодушно със 7 гласа „За“ Адалберт Живков Кръстев за административен ръководител – военно-апелативен прокурор на Военно-апелативна прокуратура. Той е назначен, на основание чл. 194б, ал. 4 от ЗСВ, за административен ръководител на органа, считано от датата на встъпване в длъжност. Решението на Прокурорската колегия може да се обжалва пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от обявяването му.

Прокурор Кръстев има над 21 години юридически стаж. Той започва професионалната си кариера като „следовател“ в Окръжна следствена служба – Плевен на 01.02.2004 г. От 01.05.2004 г. работи във Военно-окръжна прокуратура – София, където първоначално заема длъжността „военен следовател“, а през 2008 г. е преместен на длъжност „военен прокурор“. С решение на Прокурорската колегия по протокол № 39/04.11.2020 г. прокурор Кръстев е избран за административен ръководител – военно-окръжен прокурор на Военно-окръжна прокуратура – София, която длъжност заема до 07.01.2025 г., когато е назначен за заместник на административния ръководител–заместник-военно-апелативен прокурор на Военно-апелативна прокуратура. С решение на Прокурорската колегия на ВСС по протокол № 6/12.02.2025 г. е определен за изпълняващ функциите „административен ръководител – военно-апелативен прокурор“ на Военно-апелативна прокуратура.

Прокурор Кръстев сподели, че личната му мотивация да се кандидатира за военно-апелативен прокурор се основава на придобития професионален и управленски опит като военен магистрат, познаването на достиженията и слабите страни в дейността на военната прокуратура.

В Концепцията си за стратегическо управление кандидатът определя като приоритети усъвършенстване на управлението за постигане на по-голяма ефективност, повишаване нивото на компетентност и мотивация за работа на прокурорите, военните следователи и съдебните служители, постигане на високо ниво на административно обслужване и ефективно използване на информационните технологии.

Прокурор Кръстев заяви, че ще се стреми да съхрани добрите практики, като същевременно ги надгради. Той предлага увеличаване на  щатната численост на заместниците на административния ръководител на трима, като всеки от тях ще отговаря за един от трите окръжни райони. Предвидени са мерки за кадрово обезпечаване на военно-окръжните прокуратури с младши следователи, предвид наближаването на пенсионна възраст на част от следователите; периодично провеждане на събрания с участието на административните ръководители на военно-окръжните прокуратури, директорите на регионалните служби на „Военна полиция“ и ръководителите на службите за сигурност. Набелязани са мерки за ефективен контрол при провеждане на международни мисии с участие на български контингент; за превенция на престъпленията с предмет средства от бюджета на МО или бюджета на структури на пряко подчинение на министъра на отбраната и ресурси на армията. Предвиждат се обучения и сформиране на екипи за разследване от магистрати във ВОП - София на инциденти на международни мисии с участие на български контингент.

Ще се анализират причините за постановяване на оправдателни съдебни актове и върнати дела, ще се стимулират военните магистрати към участие в обучителни семинари; ще се подобри медийната комуникация.

Обърнато бе внимание и на необходимостта от законодателни промени, свързани с приемането на България в НАТО и преуреждането на системата от органи за защита на националната сигурност. Според прокурор Живков следва да се разшири обекта на защита и субектите на престъпления по глава XIII на Особената част на НК, като се добавят всички служители от системата за национална сигурност, чиито деяния при или по повод на службата да са подсъдни на военните съдилища.

Въпроси към кандидата зададоха членовете на Прокурорската колегия Огнян Дамянов и Пламен Найденов във връзка с необходимостта от  разширяване компетентността на военните прокурори; продължителността на разследването, приложимите мерки за подобряване на срочността и намаляване броя на върнатите прокурорски актове; броя на следователите във военно-окръжните прокуратури. Кандидатът бе попитан за наличието на противоречива практика след решението на ЕСПЧ по делото „Мустафа срещу България“. Той изрази становище за запазване статута на военните магистрати, като с цел гарантиране на независимостта им в пълен обем се направят законодателни промени в ЗСВ и ЗОВСРБ, касаещи дисциплинарната им отговорност.

Кандидатурата на прокурор Кръстев бе подкрепена от членовете на Прокурорската колегия Георги Кузманов и Калина Чапкънова, които се аргументираха с неговата ясно концепция, доброто познаване на проблемите във военното правораздаване и визията за тяхното решаване.

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд