Дисциплинарна практика
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »

АНАЛИЗ

НА ДЕЙНОСТТА НА ВИСШИЯ СЪДЕБЕН СЪВЕТ ПО ДИСЦИПЛИНАРНИТЕ ПРОИЗВОДСТВА СРЕЩУ МАГИСТРАТИ ПРЕЗ 2004 г.

  І. Въведение

Съществена част от правомощията на ВСС е реализирането на дисциплинарната отговорност с оглед повишаване ефективността на органите на съдебната власт. 
Прецизирането на правилата за дисциплинарната отговорност на съдиите, прокурорите и следователите по Закона за съдебната власт (ЗСВ) е съществен елемент на съдебната реформа у нас. В утвърдената от Висшия съдебен съвет (ВСС) Стратегия за превенция и противодействие на корупцията в съдебната система като средносрочен приоритет се предвижда усъвършенстването на критериите за оценка на поведението на магистратите и процедурата за установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания.
С промените в Конституцията на Република България от 2003 г. (ДВ бр.85/26.09.2003г.) се предвидиха нови основания за освобождаване на магистратите от заеманата длъжност - тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения и действия, накърняващи престижа на съдебната власт, при наличието на които на всеки магистрат може да се наложи наказанието “дисциплинарно уволнение”. Дисциплинарната отговорност продължи да се основава на нарушенията на трудовата дисциплина, схващана като съвкупност от всички служебни задължения на магистрата. Същевременно спазването на етическите правила за професионално поведение се превърна в критерий за правомерност на поведението на съдиите, прокурорите и следователите. 
Конституционните изменения засегнаха съществено съдиите, прокурорите и следователите, включително и онези от тях, които са придобили статут на несменяемост. В същото време с измененията на ЗСВ от 2004г. същата дисциплинарна отговорност бе предвидена и за заместниците на административните ръководители съгл.чл.168, ал.2 от ЗСВ. 
Със ЗИДЗСВ (ДВ бр.133/11.11.1998г.) се създаде принципно нов регламент на дисциплинарното производство, като на мястото на Върховния касационен съд административно-наказващ орган стана Висшият съдебен съвет. С измененията на ЗСВ / ДВ, бр.29/2004г. / дисциплинарното производство бе регламентирано по нов начин. Въведоха са 2 режима на разглеждане на предложенията за възбуждане на дисциплинарно производство – чрез вземане на решение от ВСС по предложението за налагане на дисциплинарно наказание, докладвано и предложено от определен от ВСС докладчик по делото и чрез вземане на решение от определен по реда на чл.33 от ЗСВ дисциплинарен състав.
Определянето на докладчик по дисциплинарното дело се осъществява по реда на чл.175, ал.1 от ЗСВ, като предпоставките за реализиране на този ред е характера на предложеното от вносителя наказание – това са дисциплинарните наказания “Забележка” и “Порицание”, предвидени в разпоредбите на чл.170, ал.ал.1 и 2 от ЗСВ.
Осъществяването на втория режим за провеждане на дисциплинарното производство е обусловено от по-тежкия характер на предложеното от вносителя дисциплинарно наказание по т.т.3 на ал.ал.1 и 2 на чл.170 – “понижаване в ранг или длъжност за срок от 6 месеца и три години” – за редовите съдии, прокурори и следователи, и “снемането от отговорна длъжност” – за административните ръководители и техните заместници.
Съгл.чл.170, ал.1 от ЗСВ, дисциплинарните наказания за съдии, прокурори и следователи са:
1.забележка
2.порицание
3.понижаване в ранг или в длъжност за срок от 6 месеца до три години
а за административните ръководители и техните заместници, съгл. ал.2 на същата разпоредба са:
1.забележка
2.порицание
3.снемане от ръководна длъжност.

II. Неприключени дисциплинарни производства към началото на 2004 г.

Заварени са общо 3 неприключени дисциплинарни производства - всичките срещу следователи за неизпълнение на служебните им задължения и нарушения на трудовата дисциплина, довели най-вече до неоправдано забавяне на разследването. От тях 1 е било образувано по предложение на главния прокурор и 2 - по предложение на директори на окръжни следствени служби. В първия случай (д.д. № 2/2003 г.) дисциплинарен състав на ВСС е наложил наказание “намаляване на трудовото възнаграждение до размера на минималната работна заплата за срок от два месеца” за неоправдано забавяне на разследването по редица дела, като постановеното решение е потвърдено от Върховния административен съд (ВАС). В останалите два случая (д.д. № 15/2003 г. и д.д. № 23/2003 г.) дисциплинарните производства са прекратени поради оттегляне на предложението от вносителя. 
Всичките заварени производства са приключени от новия състав на ВСС.

IІІ. Дисциплинарни производства, образувани през 2004г.

1. Лица, срещу които са повдигнати дисциплинарни обвинения. 

През 2004 г. във Висшия съдебен съвет са образувани общо 18 дисциплинарни производства.
Срещу съдии са заведени 2 дисциплинарни дела. От тях 1 е по искане на министъра на правосъдието и 1 - по искане на председател на окръжен съд. И двете дела са срещу съдии на окръжно ниво. 
Срещу прокурори по искане на представители на прокуратурата са възбудени общо 9 дисциплинарни дела. От тях 4 са по предложение на главния прокурор, 4 - на ръководители на окръжни прокуратури и 1 - на ръководител на районна прокуратура. От деветте производства срещу прокурори, 4 са образувани срещу прокурори от Върховната касационна прокуратура (ВКП), 3 - срещу прокурори от окръжни прокуратури и 2 срещу прокурори от районни прокуратури.
Образувани са общо 7 броя дисциплинарни производства срещу следователи. От тях 2 са по предложение на министъра на правосъдието, 1 - на директора на НСлС и 4 - на директори на окръжни следствени служби. Седемте дела срещу следователи се разпределят, както следва: 1 дело е образувано срещу следовател от НСлС, 1 дело - срещу зам.-директор на окръжна следствена служба и останалите 5 - срещу следователи от окръжни следствени служби.

2. Основания за налагане на дисциплинарни наказания съобразно внесените във ВСС предложения.

Според вносителите, обвинените съдии са извършили следните нарушения:
а) Неспазване на сроковете и други процедурни правила при провеждане на съдебно производство по несъстоятелност; и
б) Забавяне на постановяването на множество съдебни актове в законоустановения срок по НПК.
Според вносителите допуснатите от прокурорите нарушения са следните:
а) Неспазване на законоустановените срокове за решаване на възложени преписки; 
б) Забавено изготвяне на прокурорските актове след получаване на делото от разследващия орган;
в) Процесуална пасивност, изразяваща се в неподаване на протест против съдебен акт за групиране на наказания, постановен при грубо нарушение на закона в полза на осъдения.
Според вносителите обвинените следователите са извършили следните нарушения:
а) неспазване на изискването за незабавно започване на разследването след образуване на предварителното производство;
б) извършване на следствени действия след изтичане на срока за завършване на предварителното производство; и
в) встъпване в нерегламентирани контакти с пострадал свидетел, с което е бил накърнен престижа на съдебната власт;
г) физическо насилие над свидетел, с което е бил уронен престижа на съдебната власт; и 
д) неспазване на правилата за професионална етика чрез използване на недопустими квалификации по отношение на процесуалните действия на наблюдаващия прокурор.

3. Общо приключени дисциплинарни производства с влязъл в сила дисциплинарен акт, постановен от ВСС 

В периода 1998-2003 г. по предложение на съответните органи по ЗСВ предишните състави на Висшия съдебен съвет са образували 125 дисциплинарни производства. По приключилите от тях са наложени следните наказания:
- “преместване в друг съдебен район”- на 6 магистрати;
- “неповишаване в ранг и длъжност”- на 24 магистрати;
- “понижаване в длъжност”- на 10 магистрати;
- “намаляване размера на трудовото възнаграждение” - на 26 магистрати;
- “предупреждение”- на 19 магистрати.
Оправдани по повдигнатите дисциплинарни обвинения са 9 магистрати, а 28 дисциплинарни производства са прекратени или спрени.
Към момента на изготвяне на настоящия анализ от образуваните през 2004 г. 18 дисциплинарни дела окончателно са приключили 13 дела.
По 8 дела с влязло в сила решение на ВСС са наложени наказания както следва:
а) по д.д. № 1/2004 г. - на прокурор от ВКП е наложено наказание “забележка” за неоправдано забавяне изпълнението на служебните задължения;
б) по д.д. № 2/2004 г. - на прокурор от ВКП е наложено наказание “забележка” за неоправдано забавяне изпълнението на служебните задължения;
в) по д.д. № 3/2004 г. - на прокурор от ВКП е наложено наказание “забележка” за неоправдано забавяне изпълнението на служебните задължения;
г) по д.д. № 4/2004 г. - на ръководител на районна прокуратура е наложено наказание “забележка” за нарушаване на служебните задължения (бездействие по отношение на незаконосъобразен съдебен акт за групиране на наказания, въпреки изразеното в съдебно заседание правилно становище) и неоправдано забавяне на изпълнението им;
д) по д.д. № 9/2004 г. - на следовател от окръжна следствена служба е наложено наказание “уволнение” за тежко нарушение на служебните задължения, накърняващо престижа на съдебната (встъпване в нерегламентирани контакти с пострадал свидетел и неспазване на етическите правила по Моралния кодекс на следователя);
е) по д.д. № 11/2004 г. - на прокурор от ВКП по доклад на член на ВСС е наложено наказание “порицание” за неоправдано забавяне изпълнението на служебните задължения;
ж) по д.д. 12/2004 г. - на прокурор от районна прокуратура по доклад на член на ВСС е наложено наказание “порицание” за ненадлежно изпълнение на служебни задължения (приемане за ръководство и надзор на образувано от следовател следствено дело без наличието на “достатъчно данни”, противозаконно продължаване на срок за предварително задържане на заподозрян, разпореждане със стоки под митнически контрол при липса на компетентност и законово основание);
з) по д.д. № 16/2004 г. - на следовател от НСлС по доклад на член на ВСС е наложено наказание “порицание” за нарушение на правилата за професионална етика във връзка с отношението към наблюдаващия прокурор.
По д.д. № 15/2004 г., образувано срещу прокурор от окръжна прокуратура за виновно неизпълнение на служебните задължения (забавяне постановяването на прокурорски актове по две преписки), по предложение на дисциплинарен състав ВСС е наложил наказание “забележка”. По жалба на дисциплинарно наказания ВАС е отменил решението за налагане на наказание като е приел, че забавата е незначителна и обвиненото лице е действало невиновно. 
Прекратени са дисциплинарните производства по 3 дела - д.д. № 6/2004 г. (образувано срещу зам.-директор на окръжна следствена служба), д.д. № 8/2004 г. (образувано срещу следовател от окръжна следствена служба) и д.д. № 18/2004 г. (образувано срещу следовател от окръжна следствена служба). В посочените три случая основанието за прекратяване е оттегляне на предложението от вносителя, като в последните два от тях делата са били преобразувани след отмяна от ВАС на решения на ВСС (едното е постановено от предишния състав на ВСС) за налагане на дисциплинарни наказания поради допуснати процедурни нарушения, с които са били накърнени правата на дисциплинарно обвиненото лице, т.е.наложени са общо следните наказания:
- “забележка” – на 5 магистрати
- “порицание” - на 3 магистрати
- “уволнение” - на 1 магистрат
т.е. 8 наказания са реализирани по реда на чл.175, ал.1 от ЗСВ – по предложение на избран от ВСС докладчик, и 1- по решение на дисциплинарен състав.

По д.д. 10/2004 г. по предложение на докладчика ВСС е отказал да образува дисциплинарно производство по предложение на министъра на правосъдието за налагане на наказание на следовател от окръжна следствена служба за неизпълнение на служебни задължения. Основанието е изтичането на шестмесечния давностен срок по чл. 173, ал. 3 от ЗСВ от откриване на нарушението.

4. Незавършени дисциплинарни производства в края на периода. Причини.

От образуваните през 2004 г. общо 18 дела в края на годината са останали несвършени с окончателно решение 5 дела.
По 4 дисциплинарни производства ВСС е наложил наказания, но съответните решения са обжалвани пред ВАС от наказаните лица и предстои произнасяне на съда.насяне  Случаите са следните:

а) По д.д. № 5/2004 г., образувано по предложение на министъра на правосъдието за налагане на наказание “уволнение”, ВСС е наложил наказание “понижаване в длъжност за срок от три години” на съдия от окръжен съд за виновно нарушение на служебните задължения.
Решението на ВСС е обжалвано от наказаното лице и делото е било разгледано от ВАС на 14.04.2005 г., като до изготвянето на настоящия анализ съдът не е обявил своето решение;
б) По д.д. № 7/2004 г., образувано по предложение на ръководител на окръжна прокуратура за налагане на наказание “понижаване в длъжност за срок от две години”, ВСС е наложил наказание “порицание” на прокурор от окръжна прокуратура за виновно неизпълнение на служебни задължения.
Решението на ВСС е обжалвано от наказаното лице и делото е било разгледано от ВАС на 14.04.2005 г., като до изготвянето на настоящия анализ съдът не е обявил своето решение;
в) По д.д. № 13/2004 г. по предложение на директор на окръжна следствена служба ВСС е наложил наказание “уволнение” на следовател от окръжна следствена служба за системно и виновно неизпълнение на служебни задължения (многобройни случаи на продължително бездействие и несъобразяване с прокурорски разпореждания). 
Решението на ВСС е обжалвано от наказаното лице и делото е било разгледано от ВАС на 10.03.2005 г., като до изготвянето на настоящия анализ съдът не е обявил своето решение;
г) По д.д. № 14/2004 г. по предложение на председател на окръжен съд ВСС е наложил наказание “уволнение” на съдия от окръжен съд за системно неизпълнение на служебни задължения (забавяне изготвянето на множество съдебни актове).
Решението на ВСС е обжалвано от наказаното лице. Образуваното пред ВАС дело е било разгледано на 12.05.2005 г., като до изготвянето на настоящия анализ съдът не е обявил своето решение.
Към 15.06.2005г.по горепосочените дела ВАС не се е произнесъл.
От образуваните през 2004 г. дисциплинарни дела ВСС не се е произнесъл само по д.д. 17/2004 г., което е започнало по предложение на ръководител на окръжна прокуратура за налагане на наказание “уволнение” на прокурор за виновно неизпълнение на служебни задължения (неосъществени правомощия по чл. 152а от НПК и системно забавяне приключването на множество преписки). Делото е било насрочено за разглеждане на 18.05.2005 г., но поради заетост на защитника - адвокат е отложено за 1.06.2005 г.

ІV . Анализ на резултатите от делата. Заключения.

1. През 2004 г. най-много дисциплинарни производства са образувани по инициатива на прокуратурата - 50 % от общия брой. Сред органите, оправомощени по закон да правят предложения за налагане на дисциплинарно наказание, най-активен е бил главният прокурор, който е внесъл във ВСС 4 предложения.
2. Най-много дисциплинарни производства са възбуждани за следните нарушения: 
- забавяне при произнасянето на актове / съдии и прокурори /
- неспазване на законоустановените срокове при започване или провеждане на производства / съдии и прокурори /
- нарушения на правилата за професионална етика /следователи /

Тези нарушения имат характер на виновно неизпълнение на служебните задължения и на нарушение на правилата на професионалната етика – т.е. деяния, включени в диапазона от виновно поведение на магистратите, визирано в чл.168, ал.1 от ЗСВ.
От анализа на основанията за налагане на дисциплинарни наказания през 2004г. се установява: 
- виновно не изпълняване на служебните задължения - неоправданото забавяне на решаването на делата. В почти всички случаи на забава обвинените лица са оправдали забавеното разследване или решаване на делото с тяхната претовареност.
- нарушаване правилата на професионална етика 
Липсата на прецизни критерии и методики за оценяване на нормалната трудова ангажираност на магистратите от отделните звена на съдебната власт е предпоставка и за неспазване на изискванията за бърз и ефективен процес. 
Посочените нарушения уронват сериозно престижа на правосъдието и съдебната власт.
3. За тези нарушения по образуваните през 2004 дисциплинарни производства дисциплинарните състави са налагали най-често дисциплинарното наказание “забележка” (по 5 дела) и “порицание” (по 4 дела). В 3 случая е наложено наказание “уволнение” - на съдия (решението на ВСС не е влязло в сила, поради обжалването му пред ВАС) и на двама следователи (от постановените решения 1 е потвърдено от ВАС и 1 е обжалвано като съдебното производство пред ВАС не е приключило). Наказанието “понижаване в длъжност” е наложено само веднъж.
Положително явление при определяне на наказанието е превръщането на правилата за етично поведение, приети от отделните професионални общности, в критерий за оценяване на дължимото поведение на всеки съдия, прокурор и следовател.
4.Дисциплинарни производства се водят не само срещу редови магистрати, но и срещу висши магистрати (прокурори от ВКП), административни ръководители и техни заместници (ръководител на районна прокуратура и зам.-директор на окръжна следствена служба).
5. През 2004 г. Висшият съдебен съвет и определените от него дисциплинарни състави и докладчици са положили усилия за приключване разглеждането на делата в разумни срокове при спазване на процесуалните изисквания, гарантиращи правото на справедлив процес. Необходимо е да се създаде организация по възможност делата да се решават още на първото дисциплинарно заседание. 
6. Висшият съдебен съвет със свое решение от 07.06.2005г. утвърди образеца, по който следва да се води регистърът на дисциплинарните производства. Администрацията трябва да съхранява копие от документацията в случаите, при които се налага изпращане на делото на ВАС по повод на постъпила жалба против постановеното дисциплинарно решение. 

За по-нататъшно издигане авторитета на съдебната власт препоръчваме на ВСС да извърши специален анализ на конституционната уредба и на тази на дисциплинарното производство, реализираната практика на дисциплинарните производства и приемане на критерии за по-нататъшната осъществяване на дисциплинарната отговорност.
Ще бъде от полза да се извърши цялостен анализ на проблемите на магистратите от отделните звена и да се набележат мерки за тяхното решаване. 
Препоръчваме в най-скоро време да се изработят прецизни критерии за отчитане на натовареността на магистратите по звена.

ПОСТОЯННА КОМИСИЯ 
“БОРБА С КОРУПЦИЯТА В СЪДЕБНАТА СИСТЕМА”

ПОСТОЯННА КОМИСИЯ 
“ПРАВНА ПОЛИТИКА"

Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд