Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »

       1. Наименование на институцията от съдебната система-бенефициент/изпълнител

 

Районен съд- гр.Хасково

 

       2.Наименование на програмата/проекта

 

Оперативна програма "Административен капацитет"

 

       3.Наименование и срок на проекта (начална и крайна дата)

 

Консултативен форум на районните съдилища-04.11.2008 г.-04.11.2009 г.

 

       4.Основни цели, дейности и постигнати резултати

 

Общата цел на Проекта беше подобряване взаимодействието и координацията между районните съдилища, както и между тях и Висш съдебен съвет и с цел по-доброто им функциониране и засилване на ролята на районните съдилища в процеса на реализирането на ефективна и положителната реформа в съдебната система, ползваща се с доверие и подкрепа на местно ниво за отстояване на принципите на прозрачност, публичност и отчетност на съдебната система. 
В рамките на обща цел се реализираха следните специфични подцели:
o създаде се координационен механизъм между районните съдилища;
o създаде се механизъм за подпомагане работата на Висш съдебен съвет при вземане на управленски решения, отнасящи се до съдебната дейност;
o създаде се координационен механизъм между районните съдилища и Висш съдебен съвет;
Основни дейности по Проекта:
o Създаде се Консултативен форум на районните съдилища
o Създаде се Интернет- страница на Форума: www.cfrc.info
o Мониторинг на принципа за случайно разпределяне на делата
Кръгла маса относно прилагането на случайния принцип за разпределяне на делатаo Анализ на продължителността на разглеждане на делата в съда и разработване на времеви стандарти
o Обучение "Механизми за управление движението на делата и намаляване на забавянията"
o Разработване на наръчник за съдебните служители относно правилата за публикуване на решения 
o Обучение на съдебни служители и системни администратори относно публикуването на съдебни решения
o Дейности за информация и публичност 
В резултат на Проекта:

o проведоха се четири срещи на Консултативния форум на районните съдилища
o разработи се и се поддържа Интернет страница на Форума
o създадоха се четири уеб форума 
o разработиха се и се осъществиха 4 он-лайн анкети
o установиха се унифицирани времеви стандарти
o проведоха се 6 обучения
o бяха обучени 50 съдии и 100 съдебни служители
o изготви се анализ относно прилагането на принципа на случайния избор и препоръки за подобряване на приложението му, който беше отпечатан в 1000 броя и разпространен във ВСС, МП, ВКС, всички районни, окръжни, апелативни съдилища, неправителствени организации и др.
o изготви се анализ на продължителността на делата, който беше отпечатан в 1000 броя и разпространен във ВСС, МП, ВКС, всички районни, окръжни, апелативни съдилища, неправителствени организации и др.
o разработи се наръчник на съдебните служители относно публикуването на съдебни решения, който беше отпечатан в 1000 броя и разпространен във ВСС, МП, ВКС, всички районни, окръжни, апелативни съдилища, неправителствени организации и др.

І. Цел на Проекта "Инициатива за укрепване на съдебната система в България" /ИУСС/: Независима съдебна власт, която защитава правата на гражданите и частния сектор, привлича чуждестранни инвестиции, гарантира ефективна пазарна система и прилага нормативната база, необходима за осигуряване на устойчив растеж на икономиката. 
С подписването на Меморандум за разбирателство с ААМР на 15.12.2006г. РС- гр.Хасково приема за изпълнение План за подобряване работата на съда, състоящ се от цели, разработени от ИУСС с цел укрепване управлението на съда, съдебната администрация, достъпа и работа с обществеността, обучението и информационните технологии.

ІІ. Основни цели на Районен съд- гр.Хасково по програмата "Съдилища- модели и съдилища-партньори" на ИУСС: 
При подпписване на Меморандума за разбирателство, Районен съд-гр.Хасково прие План за подобряване работата на съда, състоящ се от общо 25 цели за постигане:
1. Планиране и прилагане на методи за подобряване управлението на делата чрез увеличаване с 10 % ежегодно на решените дела и намаляване забавянето на делата и броя на старите дела;
2. Въвеждане на система за разпределяне на делата на случаен принцип, която като минимум отговаря на Правилника за съдебната администрация;
3. Статистическите отчети се използват при управлението на съда, изготвянето на бюджета и бъдещото планиране;
4. Общи срещи на всички съдии от съда поне 3 пъти годишно /с определен дневен ред, водене и съхраняване на протоколите/;
5. Срещи между представители на съда и адвокатската колегия поне 2 пъти годишно /с определен дневен ред, водене и съхраняване на протоколите/;
6. Срещи с представители на други съдилища от съдебния район поне 2 пъти годишно /с определен дневен ред, водене и съхраняване на протоколите/;
7. Работно време без прекъсване;
8. Документирано прилагане на техники за подбор и наемане на служебни служители; 
9. Използване на система за поставяне на делата в папки и за последователно и унифицирано номериране при подреждането им;

10. Наръчници /всяко деловодство има поне един екземпляр на наръчниците и е разработило и прилага план за популяризирането на информацията и обученията сред служителите/;
11. Съдът подобрява административните процедури и работата с документи;
12. Съдът има надеждна система за водене на протоколи, като се съхранява точна информация за съдебните заседания чрез водене на паралелен аудиозапис или други средства и протоколите се съставят точно и навреме;
13. Всеки съдебен служител носи табелка с името си;
14. Редовни срещи на съдебните служители поне 3 пъти годишно /с определен дневен ред, водене и съхраняване на протоколите/;
15. Всеки съд предоставя информация и услуги на гражданите; 
16. Създаване, оповестяване и използване на механизми, по които гражданите могат да подават оплаквания и предложения и по които съдът разглежда основателните оплаквания и предложения;
17. Всички такси и събирани суми са обявени по всяко време на видно за гражданите място;
18. В съда има указателни табели и информация, относно дейностите на съда;
19. Съдът има писмен план и предприема инициативи за повишаване на общественото доверие в съда;
20. Съдът има действаща Интернет- страница и публикува на нея актуална информация за гражданите;
21. Съдът има двама координатори по съдебно обучение, които разработват и прилагат обучителен план на съда за всяка календарна година; 
22. Съдът осигурява обучение за подобряване на квалификацията на възможно най- голям брой съдии и съдебни служители; 
23. Внедряване и използване на одобрена от ВСС електронна система за управление на делата за съответните видове дела;
24. Обединяване на деловодствата;
25. Обособяване на адвокатска стая.
ІІІ. Основни дейности:
На общо събрание на съдиите се определиха на групи от по един съдия и двама служители, които да работят по плана, като се разпределя работата по отделните цели между работни групи. 
В работни срещи между съдии и служители се идентифицираха основните проблеми, водещи до забавяне на решаването на делата. За да се направи анализ на причините за забавянето на делата, се проследиха разглежданите граждански и наказателни дела за период от 3 год. 
Усилията се насочиха към преодоляване на пречките, касаещи призоваването, конституирането на страни в наказателното производство, предотвратяване безпричинното отлагане на делата от страна на адвокати и страни и всякакви действия насочени към шиканиране на производствата. 
От Наръчника за призоваване се подбраха и изпратиха до всички кметове и кметски наместници в Община Хасково, Община Стамболово и Община Минерални бани указания за процеса на призоваване.Проведоха се две обучения на призовкари и им бяха предоставени джобни формати от Наръчника. Така предприетите действия, проведени обучения, както и изпратените указания за призоваване на кметове и кметски наместници, дадоха своя резултат и вече е изключение несвоевременното връчване на призовки, което в по- голямата си част се дължи на обективни причини.
Положиха се максимални усилия за приключване на неприключените производства от предходни години до края на месец юни 2006 г., като отчетените резултати по всички предприети мерки показа, че в Районен съд-гр.Хасково увеличението на решените дела в сравнение с предходното полугодие е повече от 10 %, както и е намален значително броя на несвършените стари дела

Изготви се План за управление на движението на делата в Районен съд-гр.Хасково, който се сведе до знанието на всички съдии и служители за запознаване, обсъждане, предложения и приемане и се определиха времеви стандарти за разглеждане на делата със Заповед от 23.10.2006 г.
От 01.06.2006г. в Районен съд- гр.Хасково е въведен програмния продукт на ВСС за случайния подбор на гражданските и наказателните дела и всички дела се разпределят на този принцип. Това се направи достояние до обществеността чрез местната кабелна телевизия и се постави съобщение на централното информационно табло. 
Районен съд-гр.Хасково изготвя шестмесечни и годишни отчети за гражданските, наказателните и изпълнителните дела, а всеки месец се изготвя справка за гражданските и наказателни дела по съдии- бързина, качество и ефективност на правораздаването. Тези отчети и справки се използват при анализа на тенденциите, как съдът изпълнява задълженията си и се използват при организацията на работа, така, че да се използват най- ефективно ресурсите. 
През 2006г. се проведоха 3 общи събрания на всички съдии от съда с протоколи, като със Заповеди на Председателя се определиха дата, място и дневен ред и беше дадена възможност да се предложат допълнителни точки към дневния ред.
През 2006г. се проведоха 3 общи събрания на всички служители от съда с протоколи, като беше дадена възможност да се предложат допълнителни точки към предварително обявения дневния ред.
На 31.05.2006 се проведе среща между представители на Адвокатската колегия гр. Хасково и съдиите от РС- Хасково. Обсъди необходимостта от оценка на общественото мнение за работата на съда. След което, се проведе социологическо проучване на тема: "Взаимодействие между адвокати и съдебни институции в процеса на преустройващата се съдебна система". Проведоха се още 2 такива срещи. 
Всички служби в Районен съд- Хасково работят без прекъсване. 
За всяка свободна щатна длъжност в съда се провежда конкурс. Председателят на съда издава заповед за обявяване на конкурс за длъжността, включваща изисквания за заемането й, информация за необходимите документи, сроковете за тяхното прилагане и описание на конкурсната процедура. С последваща заповед определя комисия от двама съдии и един съдебен служител, които ще прегледат документите и, както и за провеждане на конкурса. Съобщенията се публикуват във вестник "Хасковска Марица" или "Новинар". 
Заповедите, както и всички следващи съобщения, обявления, протоколи, резултати от конкурса, се поставят на видно място на информационното табло в съда и на Интернет- страницата. Съдът използва формуляри за кандидатстване, приложени към Ръководството за подбор и наемане на персонал, предоставено от ИУСС. Документите се приемат в служба "Регистратура" на съда. Всички формуляри и пълните длъжностни характеристики са на разположение в служба "Регистратура" и на Интернет- страницата. 

По този ред през 2005г. и 2006г. се обявиха и проведоха конкурси за длъжностите "Системен администратор", "Призовкар", "Съдебен архивар" и "Съдебен секретар- протоколист". След провеждане на конкурсите се назначиха на длъжностите, класираните на първо място кандидати. 
В съда се въведе система за поставяне на делата в папки и последователно и унифицирано номериране и подреждане на делата и се използват по предназначение папка- джоб и картон за взето дело- при изнасянето му от съда.
Наръчниците са широко разпространени в съда и са достъпни по всякакъв начин, включително и от Интернет- страницата на съда. На новопостъпилите служители бяха предоставени екземпляри от наръчниците за новопостъпили служители, екземпляр от "Етичен кодекс на служителя", както и от останалите наръчници. РС- Хасково има разработен обучителен план. 
Периодично се прави преглед на начина на работа на съда и се търсят най-оптималните варианти, от една страна да се гарантира спазване на всички изисквания за работа и срокове, а от друга- да се намалят повтарящите се процедури. Предприети са мерки за въвеждане на деловодна програма за управление на делата през 2007г., което би създало улеснение, както за служителите, така и за съдиите в съда.
В двете съдебни зали в РС- Хасково се инсталира техника за паралелен аудиозапис на съдебните заседания, която беше дарена от ИУСС. 
Бяха изработени служебни карти и баджове за всеки служител от съда и всеки от тях носи табелката с името и заеманата длъжност в работното им време през деня.
На Общи събрания, съответно на съдиите и на съдебните служители, бяха избрани координатори по обученията на съдиите и на служителите. Съдът разработи писмен план за обучения и работи по всички индикатори, описани в указанията към плана.
Съдиите и съдебните служители участваха в над 30 обучения, организирани от ИУСС, Националния институт на правосъдието и Националното сдружение на съдебните служители. Бяха проведени две обучения на регионално ниво, на които присъстваха всички съдии и служители. 
В съда се поставиха указателни табели на всички кабинети и деловодства, две информационни табла, които са разположени на централно място в сградата, на които се поставят графиците на заседанията, актуална информация за гражданите, както и примерни образци. Предоставените от ИУСС плакати с указания по отношение на съдебните процедури, се поставиха в коридорите на съда в близост до централните информационни табла и деловодствата, за да могат да бъдат лесно достъпни за всички граждани и по този начин да получават информация за съдебните процедури. В служба "Регистратура" в съда, която се намира в непосредствена близост до входа на съда и работи без прекъсване, се предоставя информация на гражданите за услугите в съда и съдебните процедури. Служба "Регистратура" разполага с брошури, формуляри и листовки, които предоставя на гражданите.
Поставиха се кутия за сигнали за корупция и кутия за жалби, оплаквания и предложения на централно място в сградата на съда, а в Интернет- страницата на съда има и електронна такава. Но гражданите предпочитат да подават жалбите чрез Служба "Регистратура", както и да използват приемния ден на председателя за срещи и обсъждане на проблеми. По постъпилите жалби до Председателя, извършва лично проверка по всяко оплакване, след което изготвя и изпраща писмен отговор за резултата от проверката. 
На информационното табло на централно място в сградата на съда, по всички деловодства и на Интернет- страницата се оповестиха всички държавни такси, определени от тарифата, които се събират от съда. 
Съдът има действаща Интернет- страница и публикува актуална информация за гражданите.
На среща между Председателя на съда с представители на местните медии се обсъдиха перспективите за работа с тях. На Интернет- страница на съда ще се актуализира и популяризира информацията и ще се предоставя своевременно информация за насрочените дела, както и за разглеждане на жалби постъпили по електронен път.
Проведе се открит урок с учениците от "Финансово- стопанска гимназия" гр. Хасково, което беше отразено в местните ежедневници, местната кабелна телевизия и в Интернет / БГ.НЮЗ/
Проведе се пресконференция, за популяризиране сред обществеността способите за постъпване и разглеждане на оплаквания от граждани, разпределението на делата на принципа на случайния подбор, както и начина на подбор и наемане на служители. Изготви се анкетна карта за проучване на общественото мнение и се разпространи в деловодствата. След проведеното проучване на общественото мнение се проведе Общо събрание, на което се обсъдиха резултатите от анкетата и се предприеха мерки за подобряване работата на съда и повишаване на общественото доверие. 
На 15.12.2006г. в гр. Хасково се проведе церемонията по обявяването на Районен съд- Хасково за "Съд-модел", на която присъстваха представители на медиите. Пресконференцията за журналистите даде възможност на представителите на медиите да получат информацията, която ги интересува.
ІV. Постигнати резултати от Районен съд- Хасково: 
Съдът възприе систематичен подход за подобряване на управлението на делопотока, като се започне с анализ на работата в съда отпреди три години, налагане на дисциплинарни мерки за съдиите, които бавят делата след законоустановените срокове, както и приемането на нови срокове, определени и разпоредени от съда.
За да подобри отчетността си, съдът използва програма за разпределянето на делата на случаен принцип, предоставена от ВСС. При подбора на служители в Районен съд - Хасково се използват оповестени и документирани техники. В конкурсните комисии, назначени от председателя на съда, винаги участват и двама служители, с което се повиши прозрачността в процедурата и доверието в ръководството на съда. Съдиите и съдебните служители участваха в обучения, организирани от ИУСС, Националния институт на правосъдието и Националното сдружение на съдебните служители. Едни от най- важните постижения са работата в екип и повишаване на квалификацията на всички съдии и служители в Районен съд -Хасково. Бяха проведени две обучения на регионално ниво, на които присъстваха всички съдии и служители, а представители на съда взеха участие в множество семинари и обучения. 
В съвместната работа на принципа на екипност в съда, ръководството високо цени мнението на служителите.
Съдът подобри работата си с обществеността чрез използване на указателните табели, информационните табла и брошури, а работата на съдебната администрация е подобрена чрез срещи на съдиите и адвокатите, както и редовни срещи на всички съдии от съда. С влизането в съдебната сграда, гражданите могат да се ориентират за местоположението на всички служби и зали в Районен съд - Хасково от информационното табло и указателните табели. На него са поставени образци на молби за улеснение на гражданите, таксите, събирани от съдилищата, актуална информация и съдебните заседания за деня. На видни места са поставени брошури за съдебната система в България и съдебните процедури.
Гражданите могат да получат информация за услугите, предоставяне от съда и от поставените в деловодствата наръчници: "Пътеводител в съдебните процедури", "Наръчник за гражданско деловодство", "Наръчник за наказателно деловодство", "Процесът на призоваване", които са оповестени в Интернет- страницата на съда.До информационното табло са поставени кутии за сигнали за корупция до Висш съдебен съвет и кутия за предложения, жалби и оплаквания, а в Интернет- страницата на съда има и електронна такава.
Създадена беше Интернет - страница на съда, с идеята да бъде полезна на всички, които искат да се запознаят със спецификата на българското правораздаване и в частност работата на Районен съд-Хасково.
Тя е своеобразен справочник за дейностите на районния съд, предлаганите услуги, полезни връзки- изцяло информац
ията, която е необходима на гражданите. 
От началото на 2005 г. се използва система за последователно и унифицирано номериране и вертикално подреждане на делата в деловодствата. 
Всички служители в РС- Хасково носят табелки с името си и заеманата длъжност. Това повишава отговорността и стимулира към по-високо качество на обслужване на гражданите. 
Подобрената материална база, техническата обезпеченост, работата в екип в отделните служби и в колектива на РС - Хасково като цяло, личната мотивация и желание за промяна, доведе до оптимизиране на работата, повишаване качеството на обслужване на гражданите и прозрачност в съдебните процедури, бързина при изготвяне на исканите от тях справки по делата.
2. Установяване на конкретни критерии за натовареност на съдилищата. 
Подобряване на организацията в работата на съдилищата, бързината и качеството на правораздаване, чрез установяване на реалната натовареност на всеки съд и възможността за трансформиране на щатни бройки за съдии и съдебни служители от ненатоварен съд към друг- натоварен, като основата за установяване на конкретни критерии, трябва да се положи с промяна на статистическите форми за отчитане и се разграничат отделните видове производства. 
3.Обсъждане и изготвяне на предложение до Правната комисия на Народното събрание за обсъждане на отделни текстове в Законопроекта за ЗСВ.
Постигнати резултати: 
Създаде се работна група с широко представителство от председатели на съдилища и членове на ВСС, които провеждат срещи на регионално и национално ниво по общи проблеми и тяхното влияние върху работата, разглеждат нови законодателни актове и политики и изготвят предложения и препоръки за законодателни промени за подобряване организацията на работа в съдилищата, бързината и качеството на правораздаване и гаранция на прогласените в Конституцията права на личността.
На свое заседание Комисия "Професионална квалификация, информационни технологии и статистика" на ВСС прие направените предложения от Миглена Тянкова- Административен ръководител- Председател на Районен съд- Хасково, относно принципа за случайното разпределение на делата, определи кои програмни продукти и модули да се използват в съдилищата за разпределение на делата на принципа на случайния подбор и определи работна група в състав от председателите на Районен съд- Хасково, Районен съд- Пловдив, Окръжен съд- Бургас, Окръжен съд- Пловдив, член на ВСС и член на АВСС, които да изготвят Инструкция за организацията и реда за използване на програмните продукти за разпределение на делата в съдилищата на случаен принцип. Работната група проведе две работни срещи в гр. София за обсъждане и изготвяне на Инструкцията.
Инструкцията беше изготвена от работната група, внесена за разглеждане и на свое заседание, проведено на 30.11.2010г., Комисия "Професионална квалификация, информационни технологии и статистика" на ВСС прие с решение №46 "Инструкция за организацията и реда за използване на програмните продукти за разпределение на делата в съдилищата на случаен принцип".
През месец декември 2009г. в гр. София беше проведена среща за обсъждане на предложенията за изменение на ЗСВ /първоначалния проект/, на която взеха участие Председателите на Районен съд- Хасково, Районен съд- София, Районен съд- Пловдив, Районен съд- Ямбол, Районен съд- Шумен, Районен съд- Бургас, Районен съд- Сливен, Районен съд- Асеновград, Районен съд- Варна, както и съдии от някои от тези съдилища, Председателя на ВКС, Председателите на Апелативен съд- Пловдив, Апелативен съд- Варна, Апелативен съд- Бургас, Окръжен съд- Варна, Окръжен съд- Бургас, Окръжен съд- Силистра, представител на Народното събрание, на "ПРСС" и на "Отворено общество". Обсъжданията и предложенията продължиха и след срещата посредством електронните пощи. 
През месец Май 2011г. в гр. Несебър се проведе работна среща на Председателите на апелативните, окръжните, районните съдилища и Председателя на ВКС, за обсъждане на необходимостта от продължаване на работата за обменяне на идеи и формиране на общи позиции и превръщането на създадения дискусионен форум във форум на всички съдилища. На работната среща се обсъдиха и множество въпроси от пряката работа на съдилищата.

 


       5.Партньори (ако има такива)

 

Районен съд- гр.Пловдив; 
Районен съд- гр.Бургас; 
Районен съд- гр.Враца; 
Районен съд-гр.Шумен;
Районен съд- гр.Сливен; 
Районен съд-гр.Ямбол.

 

       6.Бюджет

 

683 509.93

 

       7.Обучения - общ брой на обучените магистрати и съдебни служители (вкл. oт тях брой на обучените жени/мъже)

 

Общ брой обучения-6; общ брой обучени-150, от които 50 съдии и 100 служители; от общо 150 обучени-111 жени и 39 мъже. 
(Само за Районен съд Ямбол - 4 обучения; обучени 3 магистрати, от които 1 жени и 2 мъже и 2 служители, от които 2 жени)

 

       9.Закупена/доставена техника/брой/вид/обща стойност

 

-

 

       10.Лице за контакт

 

Антония Тодорова Тодорова- Съдебен администра тор при РС- гр.Хасково и координатор на Проекта

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд