Пресцентър
Новини
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »
Прокурорската колегия на ВСС прие за сведение информация за структурата, кадровата обезпеченост и натовареността на военните прокуратури, с оглед ползването ѝ при бъдещи решения на колегията за оптимизиране на съдебната карта

18 юли 2019 година

Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет прие за сведение информация относно структурата, кадровата обезпеченост и натовареността на военните прокуратури, която ще бъде ползвана при бъдещи решения на Прокурорската колегия за оптимизиране на съдебната карта.

Информацията от главния прокурор е предоставена във връзка с обсъжданията в Прокурорската колегия и проведената съвместна среща със Съдийската колегия, свързани с оптимизирането на съдебната карта. Главният прокурор Сотир Цацаров уточни, че Информацията е изготвена въз основа на данни, предоставени от отдел 05 „Аналитичен“ във Върховна касационна прокуратура и от Администрацията на главния прокурор, като към нея са приложени - Становище на ПРБ относно предложения на общите събрания от военните съдилища във връзка с реформа на военното правораздаване и графична информация по основни показатели за дейността на военните прокуратури през 2017 г. и 2018 г. Главният прокурор поясни, че част от приложенията вече са били разглеждани както от Прокурорската колегия, така и от Пленума на Висшия съдебен съвет. Той посочи, че Информацията обединява няколко раздела. В първия е представена действащата структура на военните прокуратури, след промените от 10.04.2014 г. - делението на територията на страната на военно-окръжни райони и съответно на военно-следствени участъци. Вторият раздел съдържа пълни данни за кадровата обезпеченост на военните прокуратури към настоящия момент, включително съотношението между магистрати и служители за всяка от тях, като е направена съпоставка със средната за страната и за съответните нива – за военно-апелативната прокуратура с апелативните, а за военно-окръжните със окръжните прокуратури. Третият раздел дава обобщени данни за натовареността на военните прокуратури през 2017 г. и 2018 г. като е направено сравнение със средната натовареност за съответните нива. Четвъртият раздел касае финансовите показатели – утвърдените бюджети на всяка от военните прокуратури за 2017 г., 2018 г. и 2019 г., както и данните за тяхното изпълнение. Посочена е и информация, свързана с формирането на трудовите възнаграждения на военните прокурори и военните следователи. В самостоятелен раздел са обособени предложения за промени в правораздавателната компетентност.

Според главния прокурор най-лесния начин да се симулира реформа в съдебната карта е да се посегне на военните структури. Той посочи, че натовареността им безспорно е по-ниска от тази на другите прокуратури, като уточни че в самите военни прокуратури е налице неравномерна натовареност. Посочено бе, че не се налага оптимизиране на съдебната карта по отношение на военните прокуратури, защото при създаване на една военна прокуратура за територията на цялата страна необходимостта от разследващи функции ще доведе до запазването на военно-следствените участъци по места и на практика ще е налице трансформация само в наименованието. Коментирано бе, че трябва да се мисли за решение при което броя на военните магистрати и съдебните служители да бъде адекватен на натоварването им, като се направят и съответни вътрешни преразпределения на щатове за магистрати и служители, за преодоляване на неравномерността, свързана със системата на военно-окръжните прокуратури.

В приложеното Становище на Прокуратурата на Република България е посочено, че не съществуват международно-правни и конституционно пречки, на военните съдилища да бъдат предоставени правомощия да осъществяват правораздаване и по дела за престъпления, извън посочените в сегашната редакция на чл. 396 НПК, както и по административни и административно-наказателни дела. Изразена е подкрепа към предложението на съдиите от военните съдилища за разрешаване на подсъдността на военните съдилища, като се вземат предвид някои редакционни поправки по конкретни текстове. Според Прокуратурата състоянието на обществените отношения, националните традиции и сравнително-правното съпоставяне, обосновават и налагат необходимостта на военните съдилища да Бъдат възложени функциите на специализиране съдилища за системата за национална сигурност, с оглед на което са направени предложения за редакция на чл. 396, чл. 371 и чл. 405 от НПК.

 

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд