Пресцентър
Новини
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »
Пленумът на Висшия съдебен съвет изслушва кандидата за главен прокурор на Република България

24 октомври 2019 година

Заседанието на Пленума на Висшия съдебен съвет бе открито от министъра на правосъдието г-н Даниел Кирилов, който акцентира върху факта, че за първи път се провежда процедура за избор на главен прокурор, в съответствие с промените в ЗСВ от 2016 г., според които право на предложение за номинация имат членовете на Прокурорската колегия и министъра на правосъдието. Припомнено бе, че номинацията е предхождана от консултации със съсловните организации на прокурорите и следователите за определяне на критериите относно личните, професионалните и моралните качества, които кандидатът за главен прокурор трябва да притежава. Министърът на правосъдието припомни хронологията на процедурата и мерките по осигуряване на публичност и прозрачност. Посочено бе, че са получени 91 писма със становища, позиции и/или въпроси във връзка с процедурата за избор на главен прокурор от правоимащите субекти, съгласно – чл. 173, ал. 9 от ЗСВ и раздел II, т. 6 от Правилата за избор на председател на Върховния касационен съд, председател на Върховния административен съд и главен прокурор - юридически лица с нестопанска цел, професионални и научни организации, висши училища, магистрати, органи и институции, с които е работил кандидатът за главен прокурор. В 73 от становищата и позициите е заявена подкрепа към кандидатурата на Иван Гешев и/или е отправен призив за провеждане на процедурата в съответствие със закона и без поддаване на опити за вмешателство. В 12 становища е изразено несъгласие с издигнатата кандидатура или се съдържа искане за прекратяване на изборната процедура. Министър Кирилов заяви, че са зададени 107 писмени въпроси към кандидата от Управителния съвет на Асоциацията на прокурорите в България, Сдружение „Обществен съвет за правосъдие“, ГД „БОЕЦ – БЪЛГАРИЯ ОБЕДИНЕНА С ЕДНА ЦЕЛ“, Български институт за правни инициативи, адв. Адела Качаунова – директор на Правната програма на Български хелзинкски комитет, Управителен съвет на Камарата на следователите в България, Гражданско сдружение Инициатива „Правосъдие за всеки“, Фондация „Антикорупционен фонд“ и  Фондация „Институт за пазарна икономика“, Софийски адвокатски съвет и Фондация „Български адвокати за правата на човека“, като прокурор Гешев е предоставил писмени отговори по въпросите от ГД „БОЕЦ“; Управителния съвет на Асоциацията на прокурорите в България; Сдружение „Обществен съвет за правосъдие“; адв. Адела Качаунова – директор на Правната програма на Българския хелзинкски комитет и Управителния съвет на Камарата на следователите в България. Уточнено бе, че същите са публикувани на интернет сайта на ВСС.

Заседанието на Пленума на Висшия съдебен съвет продължи с представяне  на резюме на доклада на Комисията по атестирането и конкурсите за притежаваните професионалните качества от кандидата за главен прокурор, съдържащ заключение относно законовите изисквания за заемане на длъжността, неговата мотивация, квалификация, опит и специфична подготовка. Председателят на Комисията г-жа Даниела Машева посочи, че изводите са формирани въз основа на задълбочен анализ и преценка на документите на кандидата, мотивите към предложението на Прокурорската колегия, както и данни от кадровото дело на прокурор Гешев по чл. 30а от ЗСВ, информация и статистически данни, предоставени от ВКП, Специализираната прокуратура, СГП и СРП, както и доклади от извършени планови и тематични проверки от ИВСС, отразяващи дейността на кандидата, както и постъпили становища по реда на 173, ал. 8 от ЗСВ, относно притежаваните от кандидата професионални качества.

Според обобщения извод на КАК, „прокурор Иван Стоименов Гешев отговаря на изискването на разпоредбата на чл. 170, ал. 5 от ЗСВ за стаж по чл. 164, ал. 7 от ЗСВ за заемане на длъжността главен прокурор. Високият му професионализъм, както и стриктното изпълнение на служебните му задължения са допринесли за последователното му кариерно израстване в органите на съдебната власт. Прокурор Гешев притежава изключителни умения за работа в екип и за мотивиране на колеги. Отговаря в пълнота и на изискуемите качества, разписани в разпоредбата на чл. 170, ал. 5 от ЗСВ, а именно доказани ръководни и административни умения и мотивация за заемане на длъжността. Наред с това, прокурор Гешев е получил признание за дейността си от редица международни институции, както и се ползва с категорично изразена широка подкрепа от колегите си от Прокуратурата на Република България и от органи и институции, с които е работил в тясно сътрудничество.

Въз основа на проверените документи и след анализ на данните, съдържащи се в достъпните и достоверни публични източници на информация, Комисията по атестирането и конкурсите към Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет, на основание чл. 7.2 и чл. 7.3 от Правилата, счита, че липсват данни, поставящи под съмнение притежаваните от прокурор Иван Стоименов Гешев високи професионални качества, както и че същият отговаря в пълнота на законовите изисквания за заемане на длъжността „главен прокурор.“

Председателят на Комисията по професионална етика г-н Георги Кузманов представи доклада за нравствените качества на кандидата. В него се съдържат констатации, че прокурор Гешев „отговаря на изискванията, регламентирани в чл. 170, ал. 5 от ЗСВ“ и не са налице предпоставки за основателно съмнение, че с действията си е накърнил общественото доверие в независимостта на съдебната власт. Според Комисията „в конкретните случаи, за които са депозирани сигнали и са извършвани проверки, прокурор Иван Гешев е съблюдавал поведение, което не го е поставяло в риск да злоупотреби е положението си или да дискредитира прокуратурата като институция. Липсват данни, които да поставят под съмнение нравствените качества на кандидата, неговата квалификация и опит. Прокурор Иван Гешев притежава необходимата специфична подготовка и мотивация за заемане на съответната длъжност“.

Въз основа на становището на Комисията по професионална етика към ВКП, данните в кадровото досие на кандидата, писма от отдел „Административен“ при ВКП, Отдел 05 „Специализиран“, Сектор 02 при СГП, Специализирана прокуратура, ИВСС, извършени проверки в деловодната система на ВСС, получени становища от лица, включени в кръга на лицата по т. 3 и т. 4 от раздел II от Правилата и извършен мониторинг на редица медийни публикации, обобщеният извод на КПЕ е, че Иван Стоименов Гешев – заместник на главния прокурор при ВКП, спазва изискванията, регламентирани в Кодекса за етично поведение на българските магистрати и притежава необходимите нравствени качество, за да бъде избран на длъжността „главен прокурор“ на Република България.

Кандидатурата на прокурор Гешев и мотивите на Прокурорската колегия за номинирането му представи г-н Огнян Дамянов – член на Прокурорската колегия. Той обърна внимание, че кандидатурата е предложена с оглед актуалните проблеми в прокуратурата, постиженията които следва да бъдат доразвити, резултатите в дейността на Специализираната прокуратура под ръководството на прокурор Гешев, работата му като заместник на главния прокурор - постигнатото междуинституционално взаимодействие и сформиране на съвместни екипи за разследване по международната правна помощ, положителните констатациите в последните доклади на ЕК по МСО. Припомнени бяха дадените високи оценки за работата на прокурор Гешев от Националния представител на Испания в Евроджъст и от главния прокурор на Кралство Белгия през 2017 г.; от дирекцията на полицията във Франкфурт на Майн през 2018 г., компанията „Филип Морис“ през 2019 г. и други. Посочено бе, че предложеният кандидат демонстрира висока степен на независимост и способност за устояване на натиск при прилагане на обществено непопулярни решения. Като предимство бе определено последователното кариерно развитие на прокурор Гешев, което е гаранция, че той притежава в пълна степен необходимите познания за функционирането на прокуратурата, за работата на прокурорите и разследващите органи и свързаните с нея специфики.

Представянето на прокурор Гешев пред членовете на Пленума на ВСС започна с уточнението, че предложената от него Концепция е стратегия за управление на Прокуратурата на Република България. „Надграждане и промяна“ са ключовите думи, характеризиращи концепцията, с която се  предлага утвърждаване и завършване на реформата в Прокуратурата.

Представено е обективното състояние на ПРБ, отчетени са достиженията и проблемите, и са набелязани мерки за тяхното преодоляване. Според прокурор Гешев достиженията в работата трябва да бъдат надградени в отговор на актуалните предизвикателства и промени в противодействието на престъпността, като едновременно се стабилизират постигнатите резултати, с цел гарантиране необратимия ефект на реформите. В тази връзка доброто междуинституционално взаимодействие, при стриктно спазване на нормативната рамка, е посочено като успешен модел за затвърждаване стабилността и необратимостта на постигнатите резултати от Прокуратурата при изпълнение на препоръките по Механизма за сътрудничество и проверка и Независимия анализ на структурния и функционален модел на Прокуратурата и анализа на нейната независимост. „Активното сътрудничество и партньорство със съсловните и неправителствените организации, медии и образователни институции, е необходима основа за постигане на международните стандарти за предвидимо и справедливо наказателно производство, зачитащо правата и основните свободи на гражданите.“

Прокурор Гешев посочи, че личната му мотивация е обвързана с декларираното доверие от членовете на Прокурорската колегия, подкрепата на колегите му, дългогодишния му стаж в системата на правоохранителните органи; както и управленския му опит на различни нива в Прокуратурата.

Иван Гешев изрази увереност, че е време Прокуратурата на Република България да поеме отговорност за собственото си управление и даде за пример безпрецедентния брой писма в подкрепа на кандидатурата му от органите на съдебната власт. Той заяви, че в България съществува политико-икономически кръг, разполагащ с медиен ресурс, който е засегнат от действията на прокуратурата по прилагане на закона.

Прокурор Гешев представи анализ и оценка на състоянието на Прокуратурата, като акцентира върху повишаването на административния капацитет, подобряването на материално-техническата база и кадровото укрепване на прокуратурата.

Достиженията в дейността на прокуратурата са представени в контекста на изпълнението на препоръките от докладите на ЕК по МСО, Независимия анализ на прокуратурата, Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система и Стратегията за въвеждане на електронно управление и електронно правосъдие в сектор „Правосъдие“ 2014-2020. Във връзка с отговорността и отчетността на главния прокурор кандидатът декларира, че ще продължи, както и досега да отстоява „необходимостта от укрепване авторитета на съда“, ще продължи да следва и доразвива „въведените и активно ползвани форми на отчетност на главния прокурор“ както пред ВСС, така и пред обществото – „чрез периодични доклади по значими въпроси на противодействието на престъпността и корупцията и необходимостта от законодателни изменения в тази насока“ и чрез нови форми на публично представяне на резултатите от дейността на прокуратурата по делата за корупция, организирана и битова престъпност, с цел засилване „доверието на обществото в ефективността на правоприлагането“. Предвижда се чрез публично оповестяване на резултатите от съдебния контрол по отношение на процесуално-следствените действия в предварителната фаза на наказателното производство да се преодолее стереотипа за безконтролност на прокурора.

Във връзка с оптимизирането на съдебната карта чрез преструктуриране на районните прокуратури кандидатът сочи, че процесът следва да продължи до окончателното постигане на оптималния брой районни прокуратури, съобразно променените демографски, икономически и социални условия при осигуряване на ефективно разпределение на кадровия ресурс по места при балансирана натовареност и равен достъп на гражданите до правоприлагащите и правоохранителни органи.

Три групи проблеми пред ПРБ посочи кандидатът - проблеми от нормативен характер, проблеми с кадровата и материално-техническата обезпеченост на разследващите полицаи, разследващите митнически инспектори, служителите от ГД „Изпълнение на наказанията“, ДА „Технически операции“ и ДА „Национална сигурност“, и специфични проблеми, за дейността на прокуратурата - всеобхватен надзор за законност; последователност и предвидимост в прокурорската дейност; ефективен професионален диалог и сътрудничество с правоохранителните органи и съда;  повишаване на ефективността и резултатността на противодействието на корупцията, организираната и битовата престъпност.

Прокурор Гешев обосновава необходимостта от приемане на комплекс от законодателни промени, които да отговарят на новите социално-икономически условия. Според него е нужна нова актуализирана наказателна политика, която да редуцира наказателната репресия чрез декриминализиране на подходящи за санкциониране по административен ред състави на престъпления от Особената част на НК, както и промени в процедурите, при които се провеждат наказателните производства, особено за корупционни престъпления и престъпления, извършени от организирани престъпни групи.

В Концепцията си прокурор Гешев дефинира шест основни цели: формиране общност на компетентни, мотивирани и отговорни магистрати и съдебни служители; ефективни и ефикасни разследващи органи и екипност на разследването; отговорно, отчетно и ефективно административно управление; стандарти за ефективно, обективни и качествени разследвания, съобразени със закона и КЗПЧОС; сформиране на мултидисциплинарни екипи и международно сътрудничество.

Сред конкретните мерки за постигане на целите са стимулиране на мотивацията за поддържане на нивото на професионална квалификация; актуализиране на критериите за натовареност и атестиране и въвеждането на резултатите от продължаващото задължително обучение като фактор за кариерно развитие; благоприятни условия на труд; създаване на механизъм за периодична оценка на постигнатите резултати на органите на съдебната власт в ПРБ, както и за индивидуална оценка на постигнатите резултати при изпълнение на конкретно възложени функции; формиране на трудовото възнаграждение при отчитане обемът и качеството на свършената работа; разширяване на възможностите за предоставения пакет от социални услуги; отпадане на ограниченията на максималния праг на пенсия на напускащите системата на основание чл. 165, ал. 1, т. 1 от ЗСВ и включването им в обучителния процес за поддържане на приемствеността.

По отношение на разследващите органи се предвижда създаване на стандарти за определяне на оптимални срокове за приключване на разследвания за конкретен вид престъпления; утвърждаване на специализацията и екипността особено по дела с висок обществен интерес; съвместни обучения с прокурори и съдии; кадрово и материално обезпечаване на състава на всички разследващи органи; участие на наблюдаващите прокурори по дела с фактическа и правна сложност в съдебната фаза на процеса до приключването му с влязъл в сила съдебен акт.

Във връзка с административното управление ще бъде оптимизиран кадровия ресурс на следствените отдели и НСлС чрез организационно преструктуриране и преразпределяне, с цел възстановяване престижа на професията „следовател“; актуализиране на стандартите за измерване на натовареността; промени в количествените и качествени показатели при оценяване на вложения труд и създаване на стимули за поощряване; подобряване на материално-техническата база и условията на труд; организационно и кадрово укрепване на Бюрото за защита при главния прокурор; преодоляване на проблемите във взаимодействието на териториалните прокуратури и местните контролни органи; осигуряване на прозрачност и институционална предвидимост, актуализиране на медийната стратегия и осъвременяване на комуникационните канали; поетапно въвеждане на електронен документооборот във всички прокуратури и следствени отдели, разширяване на удостоверителните изявления от органите на съдебната власт, обезпечаване на вътрешната организация за работата с електронни дела и обмена на електронни документи между различните органи на съдебната власт, както и с органите на държавната администрация.

По отношение на стандартите ефективно разследване, съобразено с изискванията на КЗПЧОС ще бъде въведено периодично задължително продължаващо обучение за всички магистрати и разследващи органи. Ще се прилага проактивен подход в противодействието на престъпленията, свързани с организираната престъпност и корупцията сред лица, заемащи висши публични длъжности. Ще бъде създадена база данни с положителни прокурорски и разследващи практики по конкретен вид производства и обобщена актуална съдебна практика, ще се разработват помагала и наръчници, ще се повиши активността при осъществяване на методическото ръководство на прокурорите от ВКП и ВАП.

Мултидисциплинарни екипи ще бъдат формирани за разследване по дела с обществен интерес и най-вече – корупция по високите етажи на властта, включващи оперативни служители, експерти с различен профил, в зависимост от предмета на разследване; разширяване на възможностите за обмен на информация с оперативните служби и обезпечаване на своевременна реакция на етапа на уведомяването; създаване на организация за подаване и отработване на сигнали за корупция в реално време чрез въвеждане на „гореща“ телефонна линия; предприемане на мерки, повишаващи националната сигурност и защитата от терористични атаки, чрез утвърждаване на приоритетната роля на прокуратурата в разследването на трансгранични престъпления и тероризъм; утвърждаване на междуведомствено взаимодействие с активното участие на представители на Прокуратурата при противодействие на тероризма; създаване и поддържане на организация за подаване и отработване на сигнали по чл. 108 НК, свързани с антисемитизма, фашизма и други форми на антидемократични идеологии, в реално време чрез въвеждане на „гореща“ телефонна линия. Във връзка с международното сътрудничество се предвижда разширяване на мястото и ролята на съвместните екипи за разследване чрез интензивни контакти с Евроджъст и Европейската прокуратура; ефективност при използване на международните средства за правна помощ по наказателни дела и усъвършенстване на информационния обмен; провеждане на съвместни обучения с представители на международни институции и партньорски организации, както и разширяване на двустранни споразумения и меморандуми за партньорство с други прокуратури.

Заседанието на Пленума на ВСС продължава с отговори на постъпилите писмени въпроси към прокурор Гешев от неправителствени и съсловни организации.

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд