Пресцентър
Новини
Интранет (Служебни страници)
Форма за контакт с ВСС
Анкети
Ръководства, наръчник и помагало по проект на ВСС
Магистратски форум за права на човека
Електронно съобщаване и призоваване
Съдебна мрежа по наказателни дела
Съдебна мрежа по граждански и търговски дела
Норвежки финансов механизъм 2014-2021
Добро управление
Норвежки финансов механизъм
Прочети повече тук »
Съветът за партньорство към ВСС настоява за запазване на хартиеното и електронното дистанционно гласуване при избора на членове на ВСС от професионалната квота, както и за разкриване на избирателни секции в окръжните съдилища, ВКС, ВАС, СГС и СРС

11 април 2025 година

Съветът за партньорство към Висшия съдебен съвет обсъди необходимостта от изменение и допълнение на действащата регулация в Закона за съдебната власт, регламентираща провеждането на преки избори за членове на ВСС от съдиите, прокурорите и следователите. Изложиха се мнения и предложения за оптимизиране на изборния процес и способите за гласуване – с хартиена бюлетина, електронно или смесено гласуване, за броя и мястото на избирателните секции, както и за промяна в статута на членовете на кадровия орган на съдебната власт.

В заседанието участваха Вероника Имова – съпредседател на Съвета за партньорство и член на Съдийската колегия на ВСС, Евгени Иванов – член на Прокурорската колегия на ВСС, Деница Вълкова – съдия във Върховния касационен съд и представител на магистратите, нечленуващи в професионални организации по чл. 217, ал. 1 от ЗСВ, представителите на професионалните организации: Даниела Ангелова – съпредседател на Съвета за партньорство и заместник-председател на Асоциацията на прокурорите в България, Росица Велкова – Българска съдийска асоциация, Стоян Иванов - Камара на следователите в България, и Сибила Симеонова – Асоциация на българските административни съдии.

Госпожа Вероника Имова запозна Съвета за партньорство с проведеното от Пленума на ВСС обсъждане на процедурата за предстоящия избор на членове на ВСС от професионалната квота и поисканите становища по поставените въпроси от органите на съдебната власт и съсловните организации.

Участниците в дискусията изразиха сходни становища, че е необходимо изменение и допълнение на действащите правила в ЗСВ относно условията и реда за провеждане на преките избори за членове на ВСС от съдиите, прокурорите и следователите. Тези изменения в закона следва да обхванат изборния процес по отношение броя и мястото на избирателните секции, като се промени критерият за определянето им, който да бъде съобразен с възможността за по-лесен и по-бърз достъп на магистратите от цялата страна да упражнят вота си. Тази цел би могла да се постигне посредством гласуването в 27 отделни избирателни секции в рамките на съдебните райони на окръжните съдилища. За град София се предлага да бъдат предвидени отделни избирателни секции във Върховен касационен съд (ВКС), Върховен административен съд (ВАС), Софийски градски съд (СГС) и Софийски районен съд (СРС). В избирателната секция на ВКС се предлага да гласуват съдиите от ВКС, Апелативен съд – София, Военно-апелативен съд и Военен съд – София,  а в избирателната секция на ВАС – да гласуват съдиите от ВАС, Административен съд – София-град и Административен съд – София-област. Предлага се да бъде предвидена една избирателна секция само за съдиите от Софийски градски съд, както и една за съдиите от Софийски районен съд. Обсъди се и предложението за всяка избирателна секция да се състави отделен избирателен списък, включващ всички съдии от съдилищата, чието седалище се намира на територията на съдебния район на съответния окръжен съд. Същото се отнася и за предложените избирателни секции в софийските съдилища.

 Членовете на Съвета за партньорство се обединиха и в разбирането, че следва да се запази смесената форма на гласуване – с хартиени бюлетини и с електронната система за дистанционно електронно гласуване. Изразиха се и резерви по отношение на факта дали следва да се усъвършенства сега съществуващата електронна система за гласуване или да се пристъпи към създаване на съвършено нова система. Обсъдиха се въпроси за обществената нагласа и доверие към гаранциите за редовността и законосъобразността на електронния вот, като се припомни, че през 2022 г. със съдебен акт на смесен състав на ВКС и ВАС са отхвърлени жалбите срещу избора на членове на ВСС от квотата на съдиите. Обърна се внимание, че според върховните съдии внедрената от ВСС система и начинът на организация на проведения избор са гарантирали тайната на вота и свободната воля на всеки един гласоподавател, избрал да упражни правото си на глас чрез електронно гласуване.

Участниците в Съвета за партньорство настояха ВСС да положи усилия за преценка на надеждността на наличната система, след извършване на обстоен анализ, включително чрез провеждане на нов одит, при ангажиране на експерти по киберсигурност от Българската академия на науките, Института за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет, Техническия университет – София и Сметната палата. Като убедителен аргумент за използването на електронния вот са данните, предоставени от АВСС, според които от 4 170 магистрати, заемащи щатни длъжности в съда, прокуратурата и следствието, включени в избирателните списъци към м. юни 2022 г., електронно дистанционно са гласували 2 928 магистрати (1 422 съдии, 1 139 прокурори и 347 следователи).

Членовете на Съвета за партньорство бяха категорични относно инициирането на промяна в ЗСВ за възстановяване на отнетия през 2022 г. магистратски статут на членовете на ВСС. Те обосноваха предложението си с изискванията за професионалната експертиза към членовете на ВСС, които трябва да притежават задълбочено познаване на материалното и процесуалното право при участието им в провеждането на атестационни процедури, изготвянето на становища относно професионалните качества на магистратите във връзка с участието им в конкурси за кариерно израстване, при избор на административни ръководители, по дисциплинарни производства срещу магистрати, както и при изпълнение на задължението им за изготвяне на становища пред Върховния касационен съд и Върховния административен съд по тълкувателни дела, по законопроекти пред Народното събрание и по дела пред Конституционния съд.

 

Календар
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд